Efter flere skandaler: Nu er kontrakten til dansk bro underskrevet

Vejdirektoratet har i dag underskrevet kontrakten på Storstrømsbroen.

De tre italienske firmaer skal bygge afløseren til den gamle Storstrømsbro. (Foto: Jacob Topsøe- DR Sjælland)

Det bliver det italienske konsortium ”Storstrøm Bridge Joint Venture", der skal bygge den kommende Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.

Det står klart, efter Vejdirektoratet i dag i en pressemeddelelse fortæller, at kontrakten er underskrevet med de tre firmaer Itinera, Grandi Livori Fincosit og Condotte.

Egentlig skulle kontrakten have været underskrevet allerede omkring jul sidste år, men så begyndte skeletterne at vælte ud af skabet.

Først kom det frem, at det italienske firma Condotte var involveret i flere sager om korruption. I sidste måned blev firmaet smidt ud af projektet, fordi det ikke var økonomisk stærk nok til at være med.

Firmaet har dog alligevel fået lov til at spille en rolle, siger Erik Stoklund Larsen, der er projektdirektør i Vejdirektoratet.

- Condotte er uden bestemmende indflydelse i konsortiet, og det er aftalt med parterne, at selskabets ejerandel på 0,01 procent kun kan ændres efter aftale med bygherre, hvilket vil sige os, siger han i pressemeddelelsen.

På trods af de mange sager, som altså har udskudt underskriften i mere end to måneder, er Erik Stoklund Larsen godt tilfreds med, at aftalen nu er på plads.

- Vi har imidlertid haft en god dialog med deres hold hele vejen igennem udbudsprocessen, og med den aftalte selskabskonstruktion er vi klar til at fortsætte samarbejdet om at få bygget selve broen. Den nye Storstrømsbro vil komme hele regionen til gavn, både mens arbejdet er i gang, og efter broen åbner for trafik, siger han i pressemeddelelsen.

Første spadestik forventes i efteråret 2018, og broen ventes at åbne for biler i 2022.

Facebook
Twitter