Ekspert: Hylende sirener er ikke nok i en katastrofesituation

I dag kl. 12 tester Beredskabssytrelsen alle landets sirener. Men beredskabet skal finde nye og bedre måder at informere befolkningen på, siger ekspert i beredskabskommunikation.

De 1078 sirener, som i dag klokken 12 sender deres hylende signal ud over hele landet, skaber øjeblikkelig opmærksomhed. Men når katastrofen indtræder, skal der flere medier i spil, mener ekspert i beredskabskommunikation Nina Blom Andersen. (Foto: Søren Steffen © Scanpix)

De larmende sirener, der bliver afprøvet ved middagstid i dag, skal advare os, når krige og katastrofer er på vej.

Beredskabsstyrelsen mener, at sirenerne stadig er den bedste måde at alarmere befolkningen på, hvis der opstår en katastrofesituation.

Men de gode, gammeldags sirenehyl er langt fra nok, hvis befolkningen skal have besked om en kommende krisesituation.

Det mener ekspert i beredskabskommunikation, lektor ved RUC, Nina Blom Andersen, der opfordrer beredskabet til at bruge flere medier i en krisesituation.

Sirenerne fortæller ikke, hvad der er galt

- Sirenerne kan noget, ingen andre medier kan. Nemlig skabe øjeblikkelig opmærksomhed. Men der skal mere til, siger Nina Blom Andersen.

Sirenerne siger nemlig ikke noget om, hvad det er for en situation, der er under opsejling.

- Sirenerne siger bare, du skal søge nærmere information. Og der er det, at beredskabet skal være meget skarpe til at kommunikere og tydeliggøre overfor folk, hvad det er, de skal forholde sig lige nu, siger Nina Blom Andersen.

Beredskabsstyrelsen afviser SMS-varsler

Beredskabet bruger i forvejen sociale medier som Twitter og Facebook, men det er ikke nok, mener Nina Blom Andersen, der peger på SMS-varsler som en mulighed, der kan række længere ud til befolkningen.

Hos Beredskabsstyrelsen, der i forvejen bruger SMS-varsler til døve og hørehæmmede, har man dog ikke planer om, at udbrede SMS-ordningen til samtlige danskere.

- Men selvom vi nu synes, vi er gode i forvejen, så er det klart, at vi kan blive langt bedre til at strømline kommunikationen. Det er en løbende proces, som vi selv synes, er på rette spor, siger it-chef i Beredskabsstyrelsen, Henrik Andersen.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk