En fjerdedel har ikke telefonen på lydløs om natten: Forstyrrer din nattesøvn

Hver fjerde tager ingen forholdsregler med mobilen om natten.

Før Thomas Skov gik på mobilafvænning, brugte han mobilen op til fire timer om dagen. (Foto: (Foto: Agnete Schlichtkrull © Type 1))

Det kan være fristende at have mobilen i soveværelset, både som vækkeur og til at tjekke beskeder med.

Og lidt over halvdelen af os sætter mobilen på lydløs, forstyr ikke eller flytilstand for at undgå at blive forstyrret om natten.

Det viser de foreløbige resultater af SmartSleep Eksperimentet, som forskere fra Københavns Universitet står bag.

Indtil videre har 14.422 deltaget i undersøgelsen, som DR hjælper med at udbrede kendskabet til.

Men omkring en fjerdedel tager ikke nogen forholdsregler med mobilen om natten.

Mobilen var fast sengemakker

Når mobilen rykker ind i soveværelset, er der fare for, at vores søvn bliver forstyrret.

Det oplevede journalist Thomas Skov, før han sidste år lavede P1-programmet ’Jeg er mobilafhængig – med Thomas Skov’.

- Hvis jeg vågnede om natten og kiggede på klokken, og jeg så kunne se, at jeg havde fået en besked eller en mail, kunne jeg ikke lade være med at tjekke den.

Inden han lavede programmet, havde telefonen været en fast sengemakker i næsten ti år. Han brugte ikke bare mobiltelefonen som vækkeur, men også inden han skulle sove, og når han vågnede om morgenen.

- Det vildeste var, at jeg slet ikke tænkte over, at jeg havde den med i soveværelset. Når jeg vågnede om morgenen, brugte jeg tid på mobilen i stedet for at kigge på kæresten, siger Thomas Skov.

I radioprogrammet fik Thomas Skov hjælp til at slippe af med sin afhængighed af læge Imran Rashid, der står bag bogen ’Sluk – kunsten at overleve i en digital verden’. Han fortæller, at det er dårligt for søvnen at bruge sin telefon inden man skal sove.

- Når man bruger sin telefon lige inden sengetid, sender man lys ind i øjnene og giver på den måde sig selv et lille jetlag, og samtidig sætter man hjernen i gang med at bearbejde informationer, siger Imran Rashid.

Vågner man om natten og har behov for at tjekke sin mobil, kan man risikere at træne sin hjerne til ikke at sove igennem. Har man vækket sig selv nogle gange, vænner man sig til, at det er den nye måde at sove på. Bliver søvnen forstyrret, har det indflydelse på vores søvn.

- Dårlig søvn ved man fra mange studier har kæmpe indflydelse på livskvalitet og sygdomme. Det har betydning for ens evne til at arbejde, holde fokus og til at udsætte sine behov, siger Imran Rashid.

Thomas Skov tager ikke længere telefonen med ind i soveværelset. Efter eksperimentet er hans søvn blevet bedre. Han har et konkret råd til andre, der gerne vil forbedre sin søvn.

- Det nemmeste er at købe et vækkeur og så lægge telefonen i et andet rum. At købe et vækkeur er det bedste, jeg har gjort for mig selv, min søvn og mit parforhold i mange år.

FacebookTwitter