Fabeldyr og overtro skal skærpe skolebørns kritiske sans

En victoriansk eventyrby ved Middelaldercenteret skal lære børn at forholde sig kritisk til det moderne samfund.

En grafisk fremstilling af den nye victorianske by på Lolland. (© Middelaldercenteret)

Ved et lille skovstykke af Hamborgskoven på Lolland kan 3.-6. klasser fra 1. juli besøge små træhuse placeret på træpæle.

Træhusene danner sammen med en mongolsk yurt rammen om den fiktive by Griffenholm, som er inspireret af den victorianske tid i Storbritannien fra 1837-1901.

- Der er en grund til, at alle husene står på stylter. Det er meget farligt herude. Der kan komme alt fra varulveangreb til griffer. Derfor er det vigtigt, at husene er placeret højt oppe, så de er i sikkerhed, fortæller Carsten Oksen, der er projektleder på undervisningsprojektet, mens han viser rundt i området.

- Vi har indkøbt rekonstruktioner af originale tapeter fra slutningen af 1800-tallet, som vi beklæder husene med, og vi indretter husene med antikviteter og overvejende originale genstande, fortæller Carsten Oksen. (Foto: Anne Smed Madsen © DR Sjælland)

I den fiktive by skal skolebørn undervises i en verden fyldt med fabeldyr. For det er vigtigt, at børnene lærer om myter og overtro, forklarer Thit Petersen, museumsinspektør på Middelaldercenteret.

- Tendenserne i middelalderen var, at hvis man ikke kunne forklare det med videnskab, så forklarede man det med fabeldyr, siger hun.

Thit Petersen fortæller, at overtro altid har eksisteret og gør det til dels stadig i dag.

- Vi vil gerne lære børnene om middelalderens tro og overtro, heriblandt fabeldyr, men vi vil også gerne trække tråde op til deres egen samtid. Det gør vi så i denne her lidt usædvanlige setting (kulisse, red.), fortæller museumsinspektøren.

For at undgå de farlige væsener er der gangbroer fra hus til hus, som børnene skal gå på. (Foto: Ann Smed Madsen © DR Sjælland)

Det er nemlig ikke tilfældigt, at børnene skal bevæge sig fra en yurt til bibliotek, laboratorium og observatorium via gangbroer i et univers med varulve og andre overnaturlige kræfter.

- Vi har valgt denne setting (kulisse, red.), fordi den er rigtig god til at skabe en fantasi og til at skabe et miljø, som børnene forstår. I Harry Potter er der lidt det samme univers og de samme elementer.

Skal lære at være kritisk

Børnene ved godt, at der ikke eksisterer drager og fabeldyr i dag, men livet i Griffenholm skal lære dem at være kritiske over for det, de ser, fortæller museumsinspektøren.

Museumsinspektør Thit Petersen sidder i den mongolske yurt i Griffenholm ved Middelaldercentret i Nykøbing Falster. (Foto: Ann Smed Madsen © DR Sjælland)

- De skal lære at begå sig i det moderne samfund. De skal være kildekritiske og have en kritisk tænkning. Så kan de forholde sig og danne sig deres egen holdning til de ting, de møder på for eksempel nettet og tænke 'argh, kan det nu også passe', siger Thit Petersen.

- Det kan også handle om andre mennesker, andre kulturer, og hvad der bliver sagt i fjernsynet og på Facebook. Man skal ikke tage alting for gode varer. Børnene skal være kritiske i deres tilgang – også i hverdagen, fortæller Thit Petersen.

Penge til den nye attraktion kommer fra Nordea-fonden, der har givet godt seks millioner kroner til projektet.

Besøgende til Middelaldercentret, der ikke er der i forbindelse med et skolebesøg, kan få en rundvisning i Griffenholm.

Facebook
Twitter