Færge under pres: Lastbiler tager broen efter prisdump

Ved årsskiftet blev det billigere at køre over Storebælt end at sejle mellem Spodsbjerg og Tårs. Og sådan vil det fortsætte. Langelandsfærgen får nemlig ingen kompensation.

Færgen mellem Spodsbjerg på Langeland og Tårs på Lolland får ikke kompensation for, at priserne på Storebæltsbroen ved årsskiftet blev sat ned. (Foto: Thor Bill © dr)

Flere lastbiler vil fremover droppe færgen mellem Spodsbjerg på Langeland og Tårs på Lolland. De vil i stedet køre over Storebæltsbroen, hvor priserne ved årsskiftet blev sat ned med minimum 15 procent.

Sådan lyder kritikken fra Danske Færger A/S, der i dag oplyser, at de ikke modtager kompensation fra Storebælt til at sænke priserne på Langelandsfærgen.

- For en vognmand har det jo meget stor betydning, hvad det koster at køre i forhold til at sejle en kilometer. Så der er vognmænd, der i dag sejler med færgen, som fremadrettet vil vælge at tage via Storebæltsbroen, siger Lindy Kjøller, salg- og marketingschef hos Danske Færger A/S.

Regeringen lovede ellers, da de besluttede at sænke taksterne over storebælt, at det ikke skulle gå ud over rederierne.

- Vi skal sikre, at der er en færgerute på Kattegat. Det har vi skrevet ind i den nye aftale om Storebælt. For der skal være en færgeforbindelse mellem Sjælland og Jylland, sagde Erhvervsminister Brian Mikkelsen i efteråret til DR Sjælland.

Vognmand: Det er flere 100.000 kroner om året

Én af dem, der fremover vil vælge færgen fra, er direktør i transportfirmaet Sax-Trans i Sakskøbing Flemming Werner Jensen.

For ham er der mange penge at spare ved at sende sine lastbiler over Storebælt:

- Vi er nødt til at tage den besparelse, der måtte ligge i at køre det billigste sted. Det er flere 100.000 kroner på årsbasis, så det er vi simpelthen nødt til.

Et selskab som Sax-Trans står alene for et sted mellem 1.200 og 1.500 ture mellem Lolland og Langeland om året. Ture, som færgerfarten nu kommer til at gå glip af.

- Vi giver os til at køre den anden vej på alle de transporter, hvor det passer ind, og det gør langt de fleste, siger direktør Flemming Werner Jensen.

Dansk Industri: Det her vil få konsekvenser

Det er ikke kun Sax-Trans, som vælger at dreje rattet den modsatte vej og køre over broen.

Hos Dansk Industri har man allerede hørt fra flere vognmænd, der har samme overvejelser. Det fortæller branchedirektør for trafik og infrastruktur Michael Svane:

- Jeg har talt med virksomheder, ikke kun nede i lokalområdet men også i Jylland, som gør brug af ruten. De siger, at det her det vil da få konsekvenser.

- Hvis ikke der sker en eller anden form for kompensation eller taksterne bliver nedsat, så flytter trafikken sig, ingen tvivl om det, siger Michael Svane.

Molslinjen: Naivt at tro, det ikke har en effekt

Nord for Storebælt lægger Molslinjen til kaj. Da de er et kommercielt selskab, kan de heller ikke få kompensation.

Men på trods af de billigere priser på Storebælt har Molslinjen indtil videre ikke kunne mærke et fald i antallet af køretøjer ombord, fortæller administrerende direktør Carsten Jensen:

- Indtil videre har vi ikke set nogen effekt. Men når staten går ind og konkurrerer med et produkt som vores, så vil det være naivt at tro, at det ikke har en effekt på længere sigt, siger han.

Transportminister Ole Birk Olesen ønsker ikke at stille op til interview, men henviser istedet til et svar givet i Folketinget, og påpeger samtidig at priserne forhandles mellem Danske Færger A/S og A/S Storebælt.

A/S Storebælt ønsker heller ikke at stille op til interview, men oplyser at de sammen med Danske Færger A/S nu vil følge trafikudviklingen på ruten mellem Spodsbjerg og Tårs, og eventuelt kan genoptage forhandlinger om kompensation, hvis det på længere sigt viser sig, at de billigere priser på Storebælt har en negativ effekt.