Femern Bælt-projektet tiltrækker nysgerrige tilskuere og turister

Der er stor interesse for at hoppe på en bus og køre sydpå for at se byggeriet af Femern Bælt-tunnelen i Rødbyhavn.

Byggeriet til den kommende forbindelse mellem Sjælland og Tyskland tiltrækker nysgerrige tilskuere. (© Femern A/S)

Tunnelbyggeriet på Femern Bælt vækker stor nysgerrighed landet over.

På Femerns Infocenter i Rødbyhavn er der masser af gæster, der ankommer i busser fra hele landet, som vil se, hvordan byggeriet skrider frem.

Interessen for projektet har været stor de seneste år, men nu da projektet er rykket tættere på, er interessen intensiveret, siger Christen Borre Hansen, der er guide på Femern-forbindelsen.

Sidste år rundede informationscenteret 2.000 besøgende, der ønskede at se, hvordan projektet skrider frem.

- Der er begyndt at ske nogle ting, og maskinerne er kommet ud på byggearealet. Det har vækket folks interesse. Vi kan se på de bookinger, vi har fået for 2019, at det er en stigende tendens, siger han.

Femern A/S oplever flere besøgende, der gerne vil se byggeområdet til den nye Femern Bælt-forbindelse. (© Femern A/S)

Lige nu kan besøgende se store gravemaskiner i byggeområdet, der er ved at gøre plads til arkæologerne, som skal undersøge området.

I det nye år starter forberedelserne og det forebyggende arbejde til den nye betonfabrik, der skal støbe tunneldelene til Femern-forbindelsen. I samme forbindelse oprettes nye veje og cykelstier til byggeområdet.

Trækker også studerende til fra udlandet

Udover folkeskoleklasser har elever fra erhvervsskoler rundt om i landet også taget turen til byggeriet

En af dem, der har lokket flere erhvervsstuderende til at se byggeområdet, er Mogens Nilsson, der er formand for Lollands håndværker- og industriforening.

  • Nye veje er ved at blive etableret i området. Derudover starter forberedelserne snart til den betonfabrik, der skal støbe elementerne til tunnelen. (© Femern A/S)
  • Der er blandt andet blevet etableret et udkigstårn og et informationscenter, så nysgerrige kan følge med i byggeprocessen. (© Femern A/S)
  • I løbet af det nye år får byggeområdets besøgende mulighed for at se Standholm Sø blive flyttet, da den får en ny placering i forbindelse med den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland. (© Femern A/S)
1 / 3

Han håber, at virksomheder og nyudklækkede håndværkere vil bosætte sig i området.

- Vi har jo en enestående chance for at markere os. Alle de her arbejdspladser, der bliver skabt, giver et kæmpe stort løft for vores landsdel, fortæller han.

Foruden turister og skoleelever rejser tekniske universiteter fra Sverige, England og Tyskland på studietur for at se den 18 kilometer lange sænketunnel blive bygget.

Femern Bælt-forbindelsen:

  • Femern-tunnelen består af en cirka 18 kilometer lang sænketunnel for biler og tog. Den indeholder fire motorvejsspor og to jernbanespor.

  • Tunnellen går fra Rødbyhavn på Lolland til Puttgarden på den tyske ø Femern.

  • Forbindelsen under havet vil gøre det muligt at rejse med direkte tog mellem København og Hamborg på kun 2,5 time.

  • Når forbindelsen åbner, vil der blive plads til flere persontog over Storebælt, Fyn og Sønderjylland, fordi godstog mellem Skandinavien og Europa kan spare 160 kilometers kørsel ved at køre under Femern-bæltet.

  • Man kommer til at kunne køre i tunnelen 24 timer i døgnet alle ugens dage, da den ikke er påvirket af vind og vejr, der ofte påvirker trafikken på broer og færgeruter.

  • Turen kommer til at tage ti minutter med bil og syv minutter med tog. Forbindelsen vil dermed spare biler og lastbiler en time per tur i forhold til færgerne.Kilde: Femern A/S

Facebook
Twitter