Femern-direktør om EU-dom: Vi har ingen forventning om, at projektet forsinkes

Det var oprindeligt planen at Femern-forbindelsen skulle åbne i 2018. 

(Arkivfoto). EU-domstolens afgørelse glæder rederiet Scandlines, der flere gange har klaget over, at finansieringen er konkurrenceforvridende. (Foto: Simon Skipper © Scanpix)

Det statsejede selskab bag Femern-forbindelse, Femern A/S, var forberedt på en midlertidig annullering af projektets finansiering.

Sådan lyder det fra selskabets finansdirektør, Allan Christensen, efter at EU-domstolen i dag har pålagt EU-kommissionen at foretage en grundig undersøgelse af projektets finansiering med statsgaranterede lån i 55 år og stoppet finansieringen midlertidigt.

- Vi har forberedt os på de mulige udfald og sikret os adgang til likviditet, så vi kan træffe de nødvendige beslutninger om projektets videre fremdrift. Pengene er på plads, og vi forventer ikke, der bliver behov for yderligere initiativer frem mod en ny godkendelse, siger finansdirektøren.

Allan Christensen mener ikke, at EU-dommen får konsekvenser for projektets fremdrift.

- Vi har ingen forventninger om, at projektet forsinkes.

Klager fra rederierne

Sagen blev tilbage i 2015 indbragt for EU-domstolen af blandt andre Scandlines, fordi rederiet mente, at kommissionen havde været for hurtige til at blåstemple finansieringen af det historisk store anlægsprojekt.

Vurderingen fra kommissionen kom blandt andet på baggrund af klager fra Scandlines.

De gik på, at den danske stat ydede ikke-godkendt statsstøtte i form af statsgarantier og statslån, fordi EU havde givet Danmark lov til at garantere for lån til den 53 milliarder kroner dyre tunnel.

Scandlines: Lov er lov

Hvad EU-Kommissionen kommer frem til i anden omgang er uvist, men det står altså klart, at Femern ikke må benytte den nuværende fordelagtige finansiering med statsgaranterede lån, mens undersøgelsen er i gang.

Dagens afgørelse glæder rederiet Scandlines.

- Systemet har i årevis udvist magtarrogance i forsøget på at tromle en Femern-godkendelse igennem med henvisning til, at det var ’politisk ønskeligt’. EU-Kommissionens forsøg på at anvende samme metoder har nu med EU-Domstolens afgørelse fået en klokkeklar besked om, at lov er lov, og at regler skal følges. Det er både jeg og mine mange medarbejdere glade for, lyder det fra CEO i Scandlines, Søren Poulsgaard Jensen, i en pressemeddelelse.

Tunnel skal stå færdig i 2028

Femern-tunnellen bliver med sine 18 km verdens længste sænketunnel.

Den skal indeholde fire motorvejsspor og to jernbanespor og gå fra Rødby Havn i Danmark til Puttgarden på den tyske side.

Ifølge de seneste planer skal tunnellen stå færdig i 2028.

Det var ellers planen ved projektstart i 2007, at Femern-forbindelsen skulle åbne allerede i 2018.