Flere økonomisk trængte opsøger gratis gældsrådgivning

KFUMs Sociale Arbejde og Forbrugerrådet Tænks gældsrådgivning oplevede sidste år flere henvendelser fra folk, som ønskede økonomisk hjælp.

Det er sjældent folk, som har levet over evne, der henvender sig til KFUMs Sociale Arbejde og Forbrugerrådet Tænks gældsrådgivning, vurderer jurist Lui Lundin. (Foto: Grafik: Morten Fogde Christensen)

KFUMs Sociale Arbejde og Forbrugerrådet Tænks gældsrådgivning oplevede sidste år omkring 10 procent flere henvendelser i antallet af økonomisk trængte borgere på deres gratis rådgivningskontorer.

Ifølge Lui Lundin, der er jurist i Forbrugerrådet Tænks gældsrådgivning, er der dog sjældent tale om personer, som har levet over evne.

- De mennesker, som søger rådgivning hos os, er typisk hr. og fru Danmark, som har siddet med en økonomi, der har givet god mening, og som ikke har levet over evne. Men pludselig er der sket en livsbegivenhed, der gør, at de ikke har mulighed for at overholde de betalingsaftaler, man har indgået, fortæller han.

Det kan for eksempelvis være, at den ene ægtefælle har mistet sit job, været i en ulykke eller folkepensionister, som har mistet sin ægtefælle og ikke længere har mulighed for at afdrage på huset.

- De mister det økonomiske overblik og får tunnelsyn, og så begynder man at optage andre lån for at afdrage på de eksisterende lån, siger Lui Lundin.

Ofte henvender personerne sig først til gældsrådgivningen, når det næsten er for sent, og gælden er blevet for stor.

- De føler stor skam over deres økonomi, og ofte har de levet længe på en sten og prøvet flere forskellige løsninger, før de søger hjælp hos os. Men du kan ikke trylle eller afdrage på alle kreditorerne, hvis du for eksempelvis sidder med en kontanthjælp, lyder det fra juristen i Forbrugerrådet Tænk.

Gæld er blevet et accepteret emne i samtaler

Ifølge KFUMs Sociale Arbejde skyldes stigningen blandt de økonomisk trængte blandt andet, at stramninger med loft over kontanthjælpen og 225-timers reglen på dagpengeområdet nu er slået igennem.

- Folk har optaget lån for at få det til at hænge sammen og efter et par år bider det så sig selv i halen, og man kan ikke honorere sine forpligtelser længere, siger June Crondahl, der er projektleder i KFUMs Sociale Arbejde.

Hun peger på to andre årsager, der også gør sig gældende. Dels den kedelige om, at der simpelthen er flere, som ikke kan få pengene til at slå til, og dels at gæld er blevet et mindre tabubelagt emne.

- Det er blevet mere acceptabelt at tale om, at man har gæld. Det er også det, vi håber, at man kan se i stigningen, at der er flere, der tør at tale med os om, at de har det lidt svært med økonomien.

Siden Forbrugerrådet Tænks gældsrådgivning startede tilbage i 2010, har de hjulpet 17.000 personer med deres økonomi.

Facebook
Twitter