Flere støtter fattige børn i Mali under corona – færre støtter danske hjemløse

Flere humanitære organisationer oplever at få mere støtte fra danskerne, mens Hus Forbi oplever et fald i salget.

Agnethe Kyed fra Holbæk havde i forvejen to sponsorbørn i Mali, men valgte også at støtte Boicar på 7 år og Zenebou på 8 år fra Togo i Mali, der nu kan komme i skole. (Foto: Grafik: Mathias Jacobsen © PlanBørnefonden)

Selvom vi står midt i en pandemi, oplever flere hjælpeorganisationer en stigning i danskere, som vil donere, være frivillig eller hæve sit bidrag om måneden til udsatte i verden.

Det viser en rundringning, som DR har lavet til ti af de store humanitære organisationer.

Hos Læger Uden Grænser oplever de, at velvilligheden til at donere er steget stærkt under corona, fortæller fundraisingdirektør Kristina Boldt.

- Fonde, virksomheder og privatpersoner har virkelig vist verdenssind, siden corona skyllede ind over os. Vi har fået mange flere store donationer i år end foregående år, siger hun.

Gik fra to til fire sponsorbørn

Agnethe Kyed fra Holbæk havde i forvejen to sponsorbørn i Mali, og da coronakrisen ramte, valgte hun at få to mere, så hun nu i alt har fire.

Hun synes, det er vigtigt at hjælpe, fordi man som forældre altid har en intention om at ville hjælpe sine egne børn.

- Det vil forældre i Afrika også. De har bare nogle andre problemer og udfordringer. Vi er så heldigt stillet, at vi har råd til at varetage vores egne børn, og derfor vil jeg gerne hjælpe, fortæller hun.

At der findes hjælpsomme sjæle som Agnethe Kyed kan de i høj grad mærke hos PlanBørnefonden, siger direktør Dorthe Petersen.

- Godt en fjerdedel af dem, som vi har fat i nu, har valgt at forhøje deres sponsorat eller ligefrem at få et ekstra sponsorbarn. Vi er dybt taknemmelige for, at vi kan række ud til endnu flere børn, end det vi gør i forvejen, siger hun.

Coronakrisen gør, at man kan spejle sig i nogen, som har det endnu værre. Derfor får vi lyst til at give lidt ekstra, mener Jacob Rasmussen, som er lektor på internationale studier på Roskilde Universitet.

- Til trods for den krise, vi som danskere har oplevet, er langt de fleste af os bevidste om, at vi har det relativt godt. De kan også se, at der er nogen, der har det endnu værre, og det tror jeg kan være en af årsagerne til, at der er mange, der donerer i år, fortæller han.

Det oplever ngo’erne under corona:

  • Læger Uden Grænser oplever, at donationer fra fonde er steget med 240 procent sammenlignet med samme periode sidste år, mens donationer fra virksomheder er steget med mere end 150 procent.

  • Oxfam IBIS har fået over 1.000 nye medlemmer sammenlignet fra november 2019 til og med november 2020, hvilket svarer til en stigning på 10 procent.

  • Mellemfolkelig Samvirke oplever en generel stigning på 20 procent i antallet af donationer.

  • SOS Børnebyerne har fået en stigning på 17 procent i antallet af faddere under corona.

  • PlanBørnefonden oplever, at en fjerdedel af deres i forvejen støtter har valgt at hæve deres bidrag om måneden i år.

Danske hjemløse bliver glemt

Selvom flere vælger at give en ekstra skilling til folk i nød ude i den store verden, er det dog begrænset, hvor mange mønter og mobile pay-betalinger, der lander i de danske hjemløses lommer.

På landsplan er salget af Hus Forbi siden august faldet med 35 procent sammenlignet med sidste år.

Det gør ondt, fortæller Hus Forbi-sælgeren Harald Grønnestad, der for tiden bor i Sakskøbing på Lolland.

- Det er vanskeligt. Folk trækker sig væk, fordi de er bange for at få corona, siger han.

Det dalende salg af hjemløseavisen har også fået flere landevejsriddere til at trække sig væk fra hovedstaden i et forsøg på at sælge avisen i andre byer, fortæller Jens Henriksen, der er daglig leder af værestedet Perronen i Nykøbing Falster og distributør af hjemløseavisen.

- Når efterspørgslen falder, og udbuddet er for stort, søger man nye jagtmarker. Vi sælger ikke flere aviser, men vi ser flere sælger, siger han.

Hus Forbi har valgt at aflevere en snekugle til socialministeren, hvor det sner på en hjemløs, når man ryster den. Kuglen skal minde om, at coronakrisen rammer organisationens sælgere ekstra hårdt.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter