Første spadestik til ny Storstrømsbro: ”Vi var nervøse for, at den gamle bro ville nå at styrte sammen”

En minister og to borgmestre satte i dag gang i byggeriet af en ny bro over Storstrømmen.

Borgmester John Brædder fra Guldborgsund Kommune, trafikminister Ole Birk Olesen og borgmester Mikael Smed fra Vordingborg Kommune tog første spadestik på den nye Storstrømsbro med den gamle bro i baggrunden. (Foto: Per Rasmussen/Scanpix 2018) (Foto: Per Rasmussen © Scanpix)

Tre skinnende, blanke spader brød i eftermiddag jorden på Masnedø, da de første spadestik blev taget til byggeriet af en ny Storstrømsbro.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) stod mellem Vordingborgs borgmester Mikael Smed (S) og Guldborgsund Kommunes borgmester John Brædder (Guldborgsundlisten), da de smed tre små bunker jord fra sig og fortsatte med at grave.

Da de var nået et spadeblad ned overlod de gravearbejdet til børn fra Nørre Vedby Skole- og Børnehus, der var klar med blå og røde spader i miniformat.

Omkring 500 mennesker var taget til den lille ø lige uden for Vordingborg, for brobyggeriet betyder rigtig meget for mange mennesker i den del af landet.

- Det vigtige for lokalbefolkningen er, at de får en sikker og god bro til hurtig togtransport, men også transport med bil, cykel og på gåben mellem Falster og Sjælland, sagde Ole Birk Olesen bagefter.

Faldefærdig bro

Den lille ø Masnedø mellem Sjælland og Falster er centrum for produktionen af broen, og det bliver også fra Masnedø, at broens mange elementer bliver udskibet.

Den nye bro afløser en bro, der stod færdig den 26. september 1937 og som nu er så rusten og faldefærdig, at de lokale fortæller, at den er ved at falde sammen.

- Vi har været nervøse for, at Storstrømsbroen under kontrolleret forfald ville nå at styrte sammen, inden man overhovedet fik besluttet at bygge en ny. Så vi er rigtigt glade for, at vi nu for alvor går i gang, sagde en lettet John Brædder.

Broen bliver cirka fire kilometer lang og indtager tredjepladsen over Danmarks største broer efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.

Glæde over et nyt landkort

Vordingborgs borgmester Mikael Smed var også en glad mand efter at have gravet lidt i Storstrømmens muld:

- Det er jo helt fantastisk, at vi kan tage det første spadestik og komme i gang med selve brobyggeriet, sagde han og fortsatte:

- For Vordingborg Kommune kommer det til at betyde, at vi får en korridor åbnet sydpå. Men det betyder også, at den togmæssige forbindelse nordpå bliver opdateret og gjort klar til, at vores borgere kan bruge den endnu mere, sagde borgmesteren.

Storstrømsbroen får en elektrificeret jernbane i to spor, en tosporet landevej samt gang- og cykelsti.

Med tog, der vil kunne køre op til 200 kilometer i timen på strækningen, betyder det ifølge Mikael Smed, at det lokale erhvervsliv kan nå ud til et større marked, vokse og skabe flere arbejdspladser. Noget som Guldborgsund Kommunes borgmester er enig i:

- Det bliver et helt nyt landkort, der bliver krøllet ned over vores landsdel. Jeg er sikker på, at det her kommer til at betyde uendeligt meget over de kommende år. Vi vil tiltrække virksomheder og flere borgere, så jeg er ret optimistisk og glad i dag, sagde John Brædder samstemmende.

En europæisk bro

Det er Vejdirektoratet, som bygger den nye Storstrømsbro, der skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø. En bro, ministeren kalder en europæisk bro:

- Den handler om at få tog hele vejen nede fra Europa, op igennem vores Sydhavsøer, måske hele vejen op over Sjælland til Sverige. Derfor er det i virkeligheden også et kæmpestort europæisk projekt, at vi nu går i gang med at bygge den tredjestørste bro i Danmark.

Broen, der med nedrivning af den gamle bro, kommer til at koste omkring fire milliarder kroner, forventes at være klar til biltrafik i 2022 og togtrafik i 2023.

Facebook
Twitter