Fremtidens togtur: Kør fra Nykøbing Falster til København på én time

I dag begynder et af BaneDanmarks allerstørste anlægsprojekter, som skal sikre hurtige tog mellem København og provinsen.

I dag markeres begyndelsen på et af BaneDanmarks allerstørste anlægsprojekter - den 9 milliarder kroner dyre opgradering af jernbanen mellem Ringsted og Holeby. (Foto: Mie Leonora Heiberg Sørensen- DR Syd)

Når transportminister Magnus Heunicke (S) i dag banker den første spunsplade ned i jorden på Orehoved Station på Nordfalster markerer det begyndelsen på et af BaneDanmarks allerstørste anlægsprojekter - den ni milliarder kroner dyre opgradering af jernbanen mellem Ringsted og Holeby.

Forude venter årevis af udfordringer for passagerne, men når projektet så er færdigt i 2021 er der udsigt til både fest og fart i køreplanen mellem provinsen og København:

- Togturen fra Nykøbing Falster til København vil tage en time, fra Vordingborg regner vi med 50 minutters transporttid til København og fra Næstved 35-40 minutter til Hovedstaden. Det er nogle ret dramatiske tidsbesparelser, siger Jens Ole Kaslund, projektdirekør i BaneDanmark.

Togene erstattes af busser i en periode

De største udfordringer bliver i årene fra 2017 til 2019. Her bliver en del af strækningen nemlig spærret for togtrafik og erstattet af busser.

Men når det så er overstået begynder passagerne - især dem nord for Storstrømsbroen - for alvor at kunne høste gevinsten af den nye, opgraderede jernbane, hvor togene vil køre med 200 km/t.

- Allerede fra 2019 vil passagerer vinde betydelige besparelser i transporttiden til og fra København, men det fulde udbytte for hele strækninger sker efter efter 2021, hvor den nye Storstrømsbro står færdig, forklarer Jens Ole Kaslund fra BaneDanmark.

Lolland kæmper for ny station

Den nye Ringsted-Femern Bane bliver mødt med stor spænding - også på Lolland, der længe har kæmpet ihærdigt for et stop på strækningen.

Borgmester Holger Schou-Rasmussen (S) har indledt forhandlinger med transportministeren om en ny station syd for Holeby, sådan at passagerer til og fra Lolland også kommer til at nyde godt af den nye højhastighedsbane.

- Det tegner lovende eftersom BaneDanmarks projekt ser ud til at blive billigere end oprindelig forudset og hvis vi kan finde pengene indenfor det eksisterende anlægsprojekt har transportministeren lovet os en ny station ved Holeby samt udvikling af et erhvervs- og logistikområde ved Sydmotorvejens afkørsel 48/Maribo, siger Holger Schou Rasmussen.

Den endelige godkendelsen af den nye togstation på Lolland ventes at ske i forbindelse med anlægslovens vedtagelse i 2015.

 

Facebook
Twitter