Du kører på motorvejen. Vejarbejdets lamper lyser op forude. Pludselig vil bilen i den anden vognbane flette ind foran dig, og samtidig bremser de forankørende biler.
Ifølge Rådet for Sikker Trafik er risikoen for uheld markant højere på strækninger med vejarbejde.
Det problem kan en radiomeddelelse måske løse.
Når bilister i oktober måned nærmer sig vejarbejdet ved Bjæverskov vest for Køge, modtager de en meddelelse, der ruller ind over den normale bilradio.
Få hundrede meter før vejarbejdet bryder en mekanisk stemme ind, som siger: ’vejarbejde forude. Hastighedsgrænse 80 kilometer i timen’, samt hvilken bane, man skal flette ind i.
Tester radioadvarsler
Det er firmaet Warning Systems, der i samarbejde med Syddansk Innovation og Vejdirektoratet tester advarselssystemet SafeTrack. Systemet skal forebygge ulykker omkring vejarbejde.
- Vi mener, at radiosystemet er oplagt ved vejarbejde, fordi der er meget fokus på, at bilerne kører for stærkt ved vejarbejde, fortæller Jesper Kragh Jørgensen, der er projektleder for Warning Systems.
Virksomheden håber på, at radioadvarslen har den effekt, at bilisterne sætter farten ned.
- Den trafikradio, vi har i forvejen, advarer om ulykker og kødannelser. Her bruger vi den samme teknologi, hvor vi går ind og laver en lokal trafikmelding, siger Jesper Kragh Jørgensen, der håber på, at systemet efter testperioden kan blive udrullet til flere vejarbejdsprojekter i landet.
Vejdirektoratet: 'En god, men dyr løsning'
Ved testene har Vejdirektoratet hjulpet med, hvilke oplysninger der skal indgå i trafikmeddelelserne, og hvornår de skal komme.
- Som udgangspunkt er det en rigtig god ide. Alt, hvad der kan understøtte trafikanternes opmærksomhed, er en god ide, men samtidig skal man passe på, at det ikke bliver for meget, siger Marianne Steffensen, der er talsperson for trafiksikkerhedsområdet i Vejdirektoratet.
Hvis bilisten ikke er opmærksom på vejarbejdet, kan der hurtigt opstå en farlig situation.
- Enten har man ikke opdaget, at vejarbejdet opstår, og så bremser man hurtigt ned. Så kan der opstå bagendekollisioner, siger Marianne Steffensen og fortsætter:
- Det kan også være, at bilisten ikke sætter farten ned og kører igennem banen med for høj fart, hvor de ikke kan manøvrere, fordi vognbanerne er blevet for smalle.
Vejdirektoratet understreger dog, at de ikke vil støtte det nye initiativ med penge, men derimod vil de stille Vejdirektoratets vejarbejde til rådighed, når systemet skal testes.
Advarsel til ambulancer
Warning Systems har udover vejarbejdsprojektet også indgået et samarbejde med Region Syd og Region Sjælland, hvor de laver et lignende advarselssystem til ambulanceudrykning.
- Vi arbejder også på at udvikle et system til ambulancer, så bilister kan blive opmærksomme på, at der kører en ambulance tæt på i deres vejbane, siger Jesper Kragh Jørgensen.
I testperioden kan bilisterne høre radioadvarslerne på kanalerne P1, P3 og P4, men tanken er, at flere radiostationer kommer med på advarselsløsningen.