'Hvordan går det efter operationen?' Sygehus ringer til dig, så du ikke behøver møde op til kontrol

Holbæk Sygehus vinder EU-pris for ny metode.

Kirsten Nymann er sygeplejerske og taler med patienterne over telefonen. Metoden sparer sygehuset tid og penge. (Foto: Thomas Danielsen)

Sundhedsvæsenet skal behandle flere patienter, men helst uden at det koster ekstra. Det har Ortopædkirurgisk Afdeling på Holbæk Sygehus fundet en løsning på.

Med metoden coaching to selfcare indkalder afdelingen nu kun seks ud af 100 patienter til kontrol efter operation. Resten klarer sig med en telefonsamtale en til to uger efter operationen.

Her bliver patienterne metodisk spurgt ind til forløbet og eventuelle gener.

65-årige Per Tofte fra Holbæk fik en ny hofte for to måneder siden, og han synes, det var fint at nøjes med en telefonsamtale efter operationen.

- Det havde jeg det fint med, for jeg følte, jeg havde det rigtig godt. De var gode til at spørge ind til, om der var noget, jeg var utryg ved.

Metoden betyder, at afdelingen får tid til at tage flere patienter ind til forundersøgelse til operation, og dermed behøver de næsten ikke at sende patienter til privathospitaler, og det sparer penge.

- Vi sender meget få patienter ud af huset. Cirka en patient per uge går ud af huset. Ellers holder vi vores fire ugers udredningsrate og vores fire ugers behandlingsgaranti, siger ledende overlæge på afdelingen Ole Maagaard Christensen.

Sygeplejerske: Det gør mig bedre

Kirsten Nymann er en af de sygeplejersker, der laver den opfølgende samtale med patienterne på telefon, hvor hun følger et spørgeskema og registrerer patienternes svar.

Hun oplever også en faglig tilfredsstillelse ved metoden.

- Jeg synes, det gør mig bedre, fordi jeg får et indblik i, hvilke problemstillinger patienterne har, når de kommer ind. Det kan jeg bruge, når andre patienter skal forberedes til operation og i forløbet omkring operationen, siger hun.

65-årige Per Tofte fra Holbæk fik ny hofte for to måneder siden. Han genoptræner stadig efter operationen. (Foto: Trine Warrer Juul - DR Sjælland)

Coaching to selfcare er udviklet af seniorforsker og sygeplejerske Britta Hørdam, og hun har sammen med afdelingen netop modtaget en pris fra EU for bestpractice.

Og interessen for metoden er stor, både herhjemme og i udlandet.

- Efter vi har fået prisen, har 13-14 forskellige lande besøgt vores website, så jeg tolker det som en stor interesse, siger hun.

Ikke en sparerunde

På Holbæk Sygehus er man ved at udvide metoden til også at gælde skulderopererede patienter.

- Vi har også tænkt at køre videre med det på en lang række af vores andre patienter, også dem vi behandler akut for brækkede arme og ben, siger Ole Maagaard Christensen.

Britta Hørdam, seniorforsker, ledende oversygeplejerske Lotte Merete Christensen og ledende overlæge på Ortopædkirugisk Afdeling i Holbæk Ole Maagaard Christensen. (Foto: Thomas Danielsen)

Han understreger, at metoden ikke bruges og spredes for at spare penge.

- Det har ikke været målet med projektet at spare penge. Derimod handler det om at øge kvaliteten og patienttilfredsheden, siger han og fortsætter:

- Problemet er jo, at vi tager patienter fra hele Region Sjælland, og der skal være en mening i, at patienterne møder op. Vi kan ikke bare invitere en patient fra eksempel Maribo for at kontrollere, at alt er, som det skal være. Det kan lige så godt foregå med en telefonsamtale, siger Ole Maagaard Christense.

Med coaching to selfcare er 96-98 procent af patienterne på Ortopædkirurgisk Afdeling i Holbæk tilfredse med deres forløb med hofteoperation. Det gælder også Per Tofte fra Holbæk.

- Det er da den rigtige løsning, at man får så mange igennem systemet som muligt. Man får jo et helt andet liv bagefter, når man bliver fri for smerter. Så brug endelig tid på dem, der har behov for det, siger han.