IC4-togene er sat i drift på Nordvestbanen

IC4-toget skal have kilometer i hjulene, så DSB kan gøre sig nogle driftserfaringer med de længe ventede tog.

IC4 toget har debut på Nordvestbanen i dag. Indtil videre kan de dog ikke køre i myldretiden, for der er kun 205 pladser, og togene kan ikke kobles sammen. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

Det længe ventede IC4-tog kørte i dag sin jomfrutur på Nordvestbanen med afgangen fra Østerport klokken 6.56 i retning mod Holbæk.

- Dobbeltsporet mellem Hvalsø og Holbæk giver os mulighed for flere afgange, så nu får vestsjællænderne altså mulighed for at rejse med IC4-toget, siger trafikinformationschef hos DSB, Tony Bispeskov.

Ingen IC4-tog i myldretiden

Der bliver 12 daglige afgange fra Kalundborg og Holbæk mod København, men de kommer ikke til at ligge i myldretiden. Det er der to årsager til, siger Tony Bispeskov som er trafikinformationschef hos DSB.

- For det første vil vi have nogle erfaringer med IC4 i drift. Vi skal give togene nogle kilometer i hjulene, og på den måde få nogle driftserfaringer. For det andet, har DSB ikke tilladelse til at sammenkoble IC4-togenene, og derfor kan der kun være 205 passagerer i togene, fortæller Tony Bispeskov.

Myldretidstrafikanter må væbne sig med tålmodighed

DSB ved endnu ikke, hvornår de får tilladelse til at koble flere tog sammen.

- Jeg kan ikke sige noget om, hvornår det bliver godkendt, men selvfølgelig i det omfang togene kan kobles sammen, giver det nogle andre muligheder for IC4 også på Nordvestbanen, siger Tony Bispeskov.

Det er første gang, der kører IC4-tog på strækningen mellem Østerport og Holbæk. DSB kan dog trække på de erfaringer, de har gjort sig ved kørsel med IC4-tog andre steder i landet.

Facebook
Twitter