Ingen skærmskole før og efter jul i Faxe: Elever er i stedet sendt på ekstra lang juleferie

De tabte skoledage skal indhentes inden sommerferien. Det går ud over fagligheden, frygter forælder.

Med flere elever i nødpasning end ved de tidligere nedlukninger, ville det ikke være til også at gennemføre hjemmeundervisning med den ønskede kvalitet, står der i den besked, som Faxe Kommune har sendt ud til forældrene. (Foto: Thomas SJørup/Ritzau Scanpix) (Foto: THOMAS SJØRUP © Ritzau Scanpix)

Skolen slutter før tid, og I får ekstra lang juleferie!

Den besked er nok de fleste skolebørns drøm – og det er faktisk virkeligheden i Faxe Kommune.

For mens de fleste skolebørn blev sendt hjem til undervisning bag skærmen i sidste uge, har alle de hjemsendte elever i Faxe Kommune i stedet fået ferie fra 15. december til og med 4. januar.

Her har kommunen nemlig valgt at droppe hjemmeundervisning og i stedet sendt eleverne på en forlænget juleferie. Timerne fra de skoledage, eleverne går glip af, skal i stedet indhentes inden sommerferien.

- Mine børn synes jo, at det var fantastisk at komme på juleferie. De havde bare ikke lige fanget, at det faktisk var timer, der skulle indhentes senere, og da jeg sagde det til min søn, sagde han bare: ’Øh, hvordan skulle vi kunne det?’, fortæller Tinne Kusk Engslev, der er forælder til børn i 6. og 9. klasse.

I et brev fra Faxe Kommune til forældrene står der, at der ikke tilbydes fjernundervisning, fordi skolerne ville skulle tilbyde virtuel undervisning samtidig med nødpasning, og forventnigen er, at flere elever end ved tidligere nedlukninger vil benytte sig af nødpasning.

- En undervisning under disse betingelser vil ikke kunne gennemføres med den ønskede kvalitet, står der i brevet, som er underskrevet Henrik Reumert, Centerchef i Center for Børn, Unge og Familier i Faxe Kommune.

Men den løsning bekymrer Tinne Kusk Engslev.

- De kunne sagtens have været i onlineskole de her tre dage før ferien og to dage efter ferien, siger hun.

Ingen aften- eller weekendskole

Tinne Kusk Engslev forklarer, at hun er med på, at det ikke er nemt for en lærer både at undervise online og have elever siddende i nødundervisning.

Tinne Kusk Engslev frygter, at hendes børn i 6. og 9. klasse går glip af noget læring, når de ikke har hjemmeundervisning nogle dage inden og efter juleferien. (Foto: (Privat foto) © (c) DR)

- Men jeg tror stadig, at det er bedre end at skulle have ekstra timer senere hen. Hvis der først skal til at ligge ekstratimer efter en skoledag til klokken 14 eller 15, så de skal sidde med tysk eller engelsk eller matematik til klokken 17, så tror jeg faktisk ikke, at de får særlig meget læring ud af det, siger hun.

Børne- og Undervisningsministeriet bekræfter, at kommunerne gerne må vælge den løsning, som Faxe Kommune har gjort. Hverken de eller Kommunernes Landsforening har på nuværende tidspunkt et overblik over, hvor mange der har valgt at sende skoleeleverne helt på juleferie i den periode, de er hjemsendt i år.

I Faxe Kommune mener direktør Marianne Hoff Andersen, at det var den rigtige beslutning i en tid med meget coronasmitte.

- Vi vurderede, at der var så kort tid til juleferie, og vi kunne også risikere, at mange lærere ville være smittede, så det her var den rigtig gode løsning for os, siger hun.

Marianne Hoff Andersen fortæller, at kommunen har gode erfaringer fra tidligere med at indhente forsømte fagtimer på den her måde. Hun mener, at det kan lykkes uden at betyde alt for mange ekstra timer til eleverne.

- Der er jo som regel lagt det man kalder trivselstimer ind og forskellige andre ting i løbet af et skoleår, og det er dem, man går ind som lærer og skoleleder og vurderer på, hvordan de kan lægge de ekstra fagtimer ind der. Så der er ingen der skal være bekymrede for, at de skal gå i skole om aftenen eller weekenden, siger hun.

Fjerner stress fra forældrene

Randi Johansson er næstformand i Skolebestyrelsen på Østskolen i Faxe Kommune, og hun hører også fra bekymrede forældre. Især dem, der har børn i udskolingen.

Men generelt oplever hun, at der er stor opbakning fra forældrene til beslutningen – som hun kalder den mindst dårlige i valget mellem ferie og hjemmeundervisning.

- Jeg tror, at vi alle sammen kan være bange for, at der er noget læring, der er gået tabt i alt det, der er sket. Men i det store billede er jeg overhovedet ikke utryg ved, at de her fem dage kan indhentes, siger Randi Johansson.

Samtidig oplever hun, at beslutningen har fjernet noget stress for forældrene.

- Jeg synes, at det er bedre, fordi der stadig sidder en del forældre, der skal arbejde hjemme. Når det er så få dage, det handler om her, så fjerner det også presset fra os ikke at skulle hjælpe undervejs i hjemmeundervisningen samtidig, siger hun.

Som det ser ud nu, skal alle landets grundskoleelever fysisk tilbage i skole 5. januar.