Jasmin var tæt på at droppe folkeskolen: Praktik som maler hjalp hende igennem

Alt for få skoler sender skoletrætte elever i praktik, kritiserer forening.

Jasmin Vejlø Larsen var tæt på at vinke farvel til folkeskolen. Men efter en praktikordning, hvor hun to dage i ugen var i praktik hos en maler, fik hende til at blive i skolen. (Foto: Thor Malthe Andersen © DR Sjælland)

Seks procent af alle elever går ud af folkeskolen uden at gennemføre eksamen. Sådan lyder det i en rapport fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, fra 2017.

En af dem, der kunne have været en del af den statistik, er nu 16-årige Jasmin Vejlø Larsen fra Dalby, som i sin skoletid blandt andet kæmpede med, at hun er ordblind.

Hun mistede motivationen til at gå i skole, og sidste år ved juletid havde hun 70 procents fravær.

Men så fik hun lavet en ordning om at komme ud i praktik hos en maler to dagen om ugen, mens hun gik i 9. klasse.

Sad bagerst i klassen

Og den model virkede for Jasmin Vejlø Larsen, der mod alle odds gennemførte sin eksamen i 9. klasse takket være skolens praktikordning, mener hun selv:

- Jeg tror muligvis, at jeg ikke ville gennemføre 9. klasse. Det ville være for meget bare at sidde ned fem dage om ugen - bare for at sidde ned og knokle, og jeg synes, at det var rigtigt hårdt i forvejen.

Jeg sad bare bagved i klassen, og til sidst gad jeg ikke det, så jeg valgte at blive hjemme.

Jasmin Vejlø Larsen

I skolen kunne Jasmin Vejlø Larsen ikke lide at række hånden op, fordi hendes klassekammerater var gode i skolen, og det var hun ikke.

- Jeg sad bare bagved i klassen, og til sidst gad jeg ikke det, så jeg valgte at blive hjemme.

Jasmin Vejlø Larsen fortæller, at hendes forældre gerne ville have, at hun skulle gennemføre sin 9. klasse. Men de synes, at det var endnu mere hårdt at se, at hun blev ked af det og ikke kunne lide at gå i skole.

Jasmin Vejlø Larsen opfordrer andre unge til at søge om praktikdage, hvis man er skoletræt. (Foto: Thor Malthe Andersen © DR Sjælland)

Derefter kontaktede forældrene skolen og kommunen, og Jasmin Vejlø Larsen fik et skræddersyet forløb, så hun kunne komme i erhvervspraktik og samtidig færdiggøre sin 9. klasse.

- Jeg kom i lære hos et malerfirma. Der fik jeg lov til at snuse lidt til det hele og prøve nogle forskellige ting. Jeg synes, at det var rigtigt fedt at prøve. Man fik prøvet voksenlivet i stedet for at sidde inde i en klasse for bare at sidde. Nu kunne jeg komme ud og prøve noget andet.

Alle børn er ikke ens

At komme et par dage i erhvervspraktik om ugen er en model, som skolen flere gange har benyttet, fortæller afdelingsleder på Midtskolens afdeling Bavne i Faxe Kommune, Dorte Kjørup.

- Det har vi gjort flere gange tidligere. Vi gør det for de elever, der viser tegn på skoletræthed, og som har meget højt fravær, og de, der har svært ved at se meningen med skolen i en periode.

Og netop ved at se på det enkelte barn, kan man måske være med til at ændre på den statistik, at seks procent af folkeskoleeleverne dropper ud af skolen, håber Dorte Kjørup.

- Alle børn er ikke ens, og ikke alle børn lærer på samme måde. Og der er også forskellige livsvilkår for de forskellige børn. Det er vi også nødt til at tage højde for.

Ifølge Dorte Kjørup er erhvervspraktikken ikke med det formål, at børnene ikke skal kunne gennemføre folkeskolen. Tværtimod.

- Det gør, at de får et andet perspektiv på deres liv og på deres fremtidsmuligheder. Det er vi i Jasmins tilfælde, hvor hun er i praktik to dagen om ugen, og så kommer hun tilbage til skolen med meget større gejst de andre dage, siger hun.

Alle kommuner har praktiktilbud

Mette With Hagensen er formand for interesseorganisationen Skole og Forældre. Hun mener, at flere kommuner skal hjælpe flere elever med at benytte sig af tilbuddet.

Alle kommuner har tilbuddet et eller andet sted, men det er desværre for få elever, der kender til det og kommer i gang med at bruge det.

Mette With Hagensen, formand for Skole og Forældre

- Alle kommuner har tilbuddet et eller andet sted, men det er desværre for få elever, der kender til det og kommer i gang med at bruge det, fortæller Mette With Hagensen og fortsætter:

- Vi har ikke tal for det, men vi ved, at det findes. Og så kan vi se, at nogle kommuner bruger det med stor succes. Det er også som regel en succes for de børn, der kommer i gang med det.

Derudover opfordrer hun både forældre og skoler til at være opmærksomme på børns fravær, som kan være et tydeligt tegn på skoletræthed.

- Som forældre er det svært at se tegn, fordi man sender børnene afsted om morgenen og tror, at de tager hen på skolen. Men det, der ofte sker, er, de tager hen til en ven i stedet for, siger Mette With Hagensen.

Hun mener nemlig, at der kan gå langt tid, før skolen reagerer, fordi de tænker, at forældrene nok har glemt at melde barnet syg. Men så ender det med, at der går rigtig lang tid, før man opdager, at børnene er skoletrætte og hellere vil noget andet.

I dag er Jasmin Vejlø Larsen efter sin 9. klasses eksamen kommet i lære som maler i samme virksomhed. Hun opfordrer også andre unge til at få lavet lignende aftaler, hvis de er ligeså skoletrætte, som hun var.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på sjaelland@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.