Jeg har et job - vil du ha' det?

Sociale medier vinder frem som jobformidling. Det gammeldags netvært er erstattet af det elektroniske.

På 2,5 timer fik den lille tømrervirksomhed GN gruppen i Holbæk kontakt til to nye medarbejdere, som de ansatte. Verdens hurtigste jobformidling, fristes man til at sige. (Foto: Maja Normann © DR)

Jeg har et job - vil du ha' det? Eller kender du nogen, så DEL gerne. Jobudveksling lever sit helt eget liv på nettet - og det virker.

Det oplevede den lille tømrervirksomhed, GN Gruppen i Holbæk, da de stod og manglede medarbejdere - og lagde et opslag på Facebook, fortæller medindehaver Jesper Blaase. På kort tid fik den lille virksomhed mere end 100 henvendelser:

- To en halv time.  Så havde vi fundet to mand, der var klar til at starte to dage efter. Så det har været helt fantastisk.

Og spørger man professor ved Institut for Statskundskab på Ålborg Universitet, Christian Albrekt Larsen, så er jobsøgning og formidling på sociale netværk som LinkedIn og Facebook fagre ny jobverden for mange ledige, der før var afskåret fra job. Især når mindre virksomheder som GN Gruppen i Holbæk bruger de sociale medier:

Ny måde at skabe kontakt på

- Vi ved, at mindre virksomheder normalt har nogle lukkede rekrutteringskanaler, som kan gøre det svært for folk, der ikke har kontakter. Det her er en ny måde at skabe kontakt på. Og folk kan få nemmere adgang til netværk, som før var mere lukkede. De elektroniske netværk når formentlig også nemmere ud til langtidsledige, ledige med en anden hudfarve og ledige i en anden aldersgruppe.

Der er dog også en fare for, at den gamle betydning af netværk går fløjten, hvis netværket inviterer alle ind. Et netværk har nemlig den fordel, at det holder dem ude, der for eksempel ikke fungerer socialt. Og som måske er en dårlig arbejdskraft.

- Det er et dilemma. For det (Red.: netværk på sociale medier) kan udtømme den gamle betydning, som netværk havde, hvor man kendte hinanden.

Det kan forkorte ansættelsesprocessen

Een ting er forskeren dog ikke i tvivl om.

-  Det kan være med til at forkorte ansættelsesprocessen, siger han med henvisning til, at man hverken skal skrive ansøgning eller vente på en bestemt deadline som på et mere formelt jobopslag.

Morten Gyldendal Pinsker er rådgiver hos den private aktør AS3 Employment, der samarbejder med jobcentre i hele landet om at få ledige i arbejde. Han siger om Facebook:

- Vi kan se en klar tendens til, at rekrutteringen er stærkt stigende. Vi oplever en fordobling hvert år. Det er en hurtig og billig måde at markedsføre sig på.

 

Facebook
Twitter