Kommuner underskriver Tour de France-aftale: Koster over en halv million at få feltet på besøg

600.000 kroner, afspærringer, vejforbedringer og terrorsikring. Det er prisen for at få Tour de France igennem kommunen.

Det kommer til at koste kommunerne, hvis de vil lægge asfalt til Tour-feltet, når cykelløbet Tour de France om to år kommer til Danmark.

Den danske Tour-komité kræver nemlig, at kommunerne sikrer minimum 600.000 kroner til lokal markedsføring af løbet, hvis etapen skal gå forbi dem.

Derudover skal de blandt andet love at stå for afspærring, vejforbedringer og eventuel terrorsikring samt stille med minimum 200 frivillige.

De vilkår har kommunalbestyrelsen i Kalundborg netop nikket ja til - uden så meget diskussion, siger borgmester Martin Damm (V).

- Det er vi stort set enige om allesammen. Kalundborg Kommune vil selvfølgelig gerne have, Tour de France kører igennem kommunen; det er verdens største sportsbegivenhed, og den siger man ikke nej tak til, forklarer borgmesteren.

Budgettet for den danske del af cykelløbet er officielt sat til at være 88 millioner kroner. Til det bidrager staten med 17 millioner og regionerne med 15 millioner. Startbyerne forventes at bidrage med fem millioner og målbyer med ti millioner kroner.

Men kommuner, der blot får etapen på gennemfart, skal også bidrage.

En aftale, Slagelse Kommune for nylig har besluttet at indgå med den danske Tour-komité.

Slagelse er den eneste kommune, der allerede nu kan være sikker på, at etapen fra Roskilde til Nyborg kommer forbi, fordi feltet skal over Storebæltsbroen. Og her har man valgt at fordoble beløbet og afsætte to gange 600.000 kroner i 2020 og 2021.

Pengene skal blandt andet også gå til sportsaktiviteter i samarbejde med kommunens foreninger op til cykelløbet, siger borgmester John Dyrby (S).

- Alle de her aktiviteter er med til at bidrage til fællesskabet. Så de her penge er ikke kun en udgift. Jeg tror, at det, vi får ud af det, er meget mere værd, siger han.

Kommunalforsker: Det kommer til at gå fra velfærd

Men det kan komme til at gå fra områder som folkeskole eller hjemmepleje, når kommuner forpligter sig på en lang række opgaver for at få Tour de France-feltet på besøg i 2021.

I kommunernes trange økonomi er det en prioritering, borgerne vil mærke, mener Roger Buch, kommunalforsker ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der har kigget samarbejdsaftalen igennem.

- Lidt løst udregnet vil det betyde, at man har to skolelærere eller sosu'er mindre, fordi man afholder de her udgifter. De andre dele af kontrakten vil borgerne primært mærke ved, at man bliver forsinket med andre projekter, siger han.

Læs kommunernes aftale med Tour de France her:

Men i Kalundborg mener borgmester Martin Damm ikke, at det behøver koste kommunens borgere.

- Vi har allerede haft virksomheder, som har spurgt, hvordan de kan være med til det her. Så hvis cykelløbet kommer forbi, vil Kalundborg blive malet gul af mange andre kanaler end kommunale kroner alene, siger borgmesteren.

Også i Slagelse mener borgmester John Dyrby Paulsen (A), at kritikken er helt uberettiget.

- Man kan altid sige, at pengene kan bruges til noget andet. Men hvis vi som kommune med en omsætning på lidt over fem milliarder kroner ikke kan løfte denne her opgave, så har vi misforstået vores opgave. Hvis vi som kommune lukker øjnene for verdens største sportsbegivenhed, så er vi ikke vores opgave voksen, siger John Dyrby Paulsen.

Turismeforsker kalder det billigt

Man skal huske, at der faktisk ikke skal mange turister til at skabe omsætning for 600.000 kroner. Det siger professor i samfundsgeografi og turismeforsker ved Roskilde Universitet Jørgen Ole Bærenholdt.

Han mener, at med TV-eksponering til 190 lande vil udgifterne til cykelløbet tjene sig ind i øget turisme.

- Beløbsstørrelsen skal ikke være det, der afholder en kommune fra at gøre det. Der er ingen tvivl om, at det giver eksponering af global karakter, siger han.

Og når cykelløbet kører gennem landskabet, får de vestsjællandske kommuner rig mulighed for at vise deres bedste sider frem.

- Det at få vores sjællandske morænelandskaber frem på nethinden med de muligheder, de giver for en aktiv ferie - det er der værdi i, siger turismeforskeren.

De endelige Tour de France-ruter i Danmark offentliggøres i begyndelsen af 2020.

Facebook
Twitter