Landsby deles i to: Beboere må køre omvej på ti kilometer

Banedanmark lukker bro over jernbane i ti måneder. Det skaber problemer for beboerne Lundby.

I dag bliver den lille stationsby Lundby på Sydsjælland delt i to. Et jernbanespor har i mange år skåret en perfekt lige linje igennem byen, men de næste ti måneder kan bilister ikke krydse sporet længere.

Årsagen er, at Banedanmark skal lave kørestrøm på jernbanestrækningen. For at få plads til det er man nødt til at fjerne den bro, der går over jernbanen, og gør det muligt for bilister at køre fra den ene del af Lundby til den anden.

Derfor vil Lundby i knapt et år være opdelt med skole, læge og købmand på den ene side, og villakvarter på den anden. Skal beboerne fra den ene ende af byen til den anden, kræver det nu en omvej på ti kilometer, og det er problematisk, fortæller Niels Glud, der er formand for den lokale beboerforening.

- Byen bliver stort set lukket helt ned. Særligt for beboerne på vestsiden, når de skal køre deres børn i børnehave og i skole, hvis de skal besøge lægehuset eller på apoteket – ja, selv når de bare skal hente en pizza. Det er de nu afskåret fra de næste ti måneder. Det er lang tid, siger han.

Niels Glud, der er formand for den lokale beboerforening, er frustreret over at broarbejdet betyder at Lundby bliver delt i to. (Foto: Anne-Marie Dynes Møller © (C) DR Sjælland)

Beboere ærgrer sig

Det kommende broarbejde skaber frustrationer for både beboere og erhvervsdrivende i byen. Blandt andet på Lundbys Apotek, hvor Pernille Almann er filialleder.

- Vi er vant til at have rimeligt meget at lave, men vi frygter, at kunderne nu kører til de større byer og handler i stedet, fortæller hun.

Hos den lokale købmand frygter indehaver Bo Weber også, at det kan gå ud over både omsætning og åbningstider, når kunderne bliver tvunget til at køre udenom byen.

Bo Weber har selv boet i Lundby i 51 år og kan huske, at broen også blev udskiftet for 30 år siden i forbindelse med sporarbejde.

- Der lovede Banedanmark og borgmesteren, at det ikke ville ske igen inden for vores levetid. Nu sker det så alligevel, fortæller han.

Må se fremad

En af de beboere, der er tvunget til at køre den længere omvej er Anne-Marie Nærup. Hun er pensionist og bosat i den østlige del af Lundby, men må nu køre uden om byen flere gange om ugen, når hun blandt andet skal besøge byens pensionistcenter.

På trods af den ekstra køretid, har Anne-Marie Nærup valgt at se på de gode ting, som byggeriet fører med sig i fremtiden.

- Det bliver jo godt senere hen, når de store toge kommer til at holde her - også for de unge, der rejser ud af byen for at læse, fortæller hun.

Også formanden for beboerforeningen, Niels Glud, har nu vendt blikket fremad.

- Vi er utilfredse, men vi kan ikke lave om på det. Så vi er nødt til at prøve at få det bedste ud af det, siger han.

Elektrificeringen af Sydbanen - som koster Lundby livsnerven fra i dag og ti måneder frem - er en del af hele Femern-projektet. I hele perioden vil man kunne benytte en gangtunnel under jernbanen til fods eller på cykel.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på sjaelland@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.