Lastbilchauffører risikerer kæmpe-bøder: ’Det er halvdelen af min månedsløn’

Ved årsskiftet indføres skærpede sanktioner for lastbiler og busser, der ikke lever op til sikkerhedskravene.

Søren Lynge Møller er frustreret over, at de nye bøder efter nytår kommer til at ramme de enkelte chauffører hårdt. (© (c) privatfoto)

Sne på taget, manglende stoplys og nedslidte dæk. Det er nogle af de fejl og mangler, som i det nye år kan udløse bøder til chauffører og vognmænd, som er ti gange højere end i dag.

Ejeren eller vognmanden vil fra årsskiftet få en bøde på 10.000 kroner første gang, der er alvorlige fejl eller mangler i forhold til sikkerheden.

Chaufføren får samtidig en bøde på 5.000 kroner. Bliver samme chauffør stoppet igen med en ny fejl på et køretøj, bliver bøden fordoblet.

De nye og strammere sanktioner er resultatet af et bredt politisk forlig i foråret, der kom i hus efter stribevis af sager om defekte busser og lastbiler.

Chauffør: ’Stramningen er ekstrem’

Søren Lynge Møller fra Store Heddinge arbejder til dagligt som lastbilchauffør hos vognfirmaet Unni Nielsen Transport i Gadstrup tæt på Roskilde.

Han mener, stramningerne er urimelige, fordi bestemte typer af fejl er så godt som umulige for chaufførerne at opdage.

- Vi kan ikke mærke, når vi spænder en vogn på et påhængskøretøj, at den ene af akslerne på bremserne bremser ti procent for lidt i forhold til lovkravet. Det har vi hverken midler eller ressourcer til at opdage, siger han.

Særligt bødernes størrelser nager Søren Lynge Møller.

- Jeg synes ikke, at det er urimeligt, at jeg kan få en bøde, men stramningen er så ekstrem. Den er altafgørende for vognmændene og chaufførerne, siger han og tilføjer:

Chauffør Søren Lynge Møller mener, at der kan være fejl på lastbilerne, som den enkelte chauffør har svært ved at opdage på egen hånd. (© (c) privatfoto)

- Hvis jeg bliver stoppet med en trailer, der ikke er min egen, to gange på en måned, og politiet konstaterer, at den bremser ti procent for lidt på en af akslerne, så får jeg en bøde på ti tusinde kroner. Det er halvdelen af min månedsløn.

Chaufføren mener i stedet, at bøden skal deles mellem chauffør, vognmand og de store selskaber, som har hyret vognmanden.

3F: ’Det er helt urimeligt’

Formand for 3F's transportgruppe Jan Villadsen mener også, det er urimeligt, at chaufførerne fremover risikerer store bødestraffe.

- Det burde udelukkende være arbejdsgiveren, der får en høj bøde. Jeg tror ikke på, at chaufførerne kører rundt i biler, der ikke er i orden, uden at være presset til det. Derfor vil vi netop ikke have, at chaufføren skal have bøder, siger Jan Villadsen.

Selvom de nye bødetakster er resultatet af et forlig under den borgerlige regering, har Socialdemokratiets transportordfører Thomas Jensen ikke tænkt sig at ændre forliget, selv om han godt forstår chaufførerne.

- Jeg har fuld forståelse for, at chaufførerne synes, at bødeniveauet er højt. Det var netop også det, vi i Socialdemokratiet kæmpede for dengang, da lovforslaget blev lavet. Derfor stillede vi et forslag om, at chaufførerne ikke skulle rammes så hårdt. Det var der ikke flertal for, så desværre er det sådan, at både chauffør og vognmand bliver ramt, siger Thomas Jensen.

Politienheden Tungvognscenter Øst har indtil videre i år fundet fejl på 65 procent af alle danske og udenlandske lastbiler og påhængskøretøjer, når de har udført kontroller.