forældrene med ind i klassen? Stor forskel skolernes corona-regler

Mens smittetallene stiger, er der forskel på, hvordan folkeskolerne vil begrænse smitten.

Magnus, Andrea og Rikke Biller er til først skoledag i 0. klasse. Forældrene til børn i de ældre klasser må nøjes med at kysse børnene farvel ude på parkeringspladsen. (Foto: Rasmus Bruun Kynde - DR Østjylland)

Over hele landet møder skolebørn i dag ind til et nyt skoleår med almindeligt skema og timetal. Men der er stor forskel på, hvad skolerne gør for at minimere smitte med coronavirus mellem eleverne.

For hverdagen bliver ikke helt som før. Eleverne skal holde afstand, vaske hænder og spritte af, når de skifter lokale.

Men på Kobberbakkeskolens afdeling Sct. Jørgen i Næstved går de endnu længere. Her må forældrene for eksempel ikke gå med børnene ind i klassen. De skal i stedet kysse børnene farvel uden for skolen, forklarer skoleleder Klaus Da Cunha.

- Så snart børn og forældre kommer indenfor, så er det rigtig svært at holde afstand. Jeg har selv været på ferie og set, at selvom skilte og håndsprit er på plads, så virker det som om, at folk har glemt corona, siger han.

I resten af kommunen kommer man dog til at holde sig mere ordret til retningslinjerne fra Undervisningsministeriet, forklarer centerchef for dagtilbud og skole i Næstved Kommune Lars Nedergaard.

- Der kan også være situationer, hvor det giver god mening, at forældrene kommer med ind i klassen, siger han.

Zoneopdelt frikvarter

På Dybkærskolen i Silkeborg stod Andrea Biller og trippede nervøst i morges. Det var hendes første skoledag i børnehaveklassen, og her var forældrene heldigvis velkomne til at være med.

Og det betyder meget, at coronavirus ikke lukker for den mulighed, mener hendes far, Magnus Biller.

- Vi er meget glade for, at vi kan være med til første skoledag med vores barn. Det er noget, jeg virkelig har glædet mig til. Det er en meget stor ting, når det er første barn, som skal starte i skole, siger han.

Også på Kirkeskovskolen ved Skælskør er skolens gange forbudt for forældre. Og her vil man ydermere opdele børnene i zoner i frikvartererne - for en af de helt store øjenåbnere fra foråret var, at opdelingen gav færre konflikter.

Det fortæller skoleleder Anette Petersen.

- Det var minimalt, hvad vi havde af konflikter. Og det var på grund af de meget klare og tydelige regler, vi havde.

  • - Der er nogle ting at samle op på, men vi skal nok få styr på det, siger Louise Andersen, lærer på Kobberbakkeskolen i Næstved.
  • Fag som eksempelvis musik og fysik/kemi har været sløjfet før sommerferien. - Jeg kan virkelig godt lide musik, så det har ikke været så fedt at skulle undvære musikundervisningen, siger Jacob Munksgaard, der går i 8. klasse på Kobberbakkeskolen, Sct Jørgens afdeling i Næstved.
  • - Vi har manglet mange af lektionerne, så det bliver dejligt at få dem igen. Og jeg regner med, at lærerne har styr på det, så vi kan få indhentet det, vi ikke har lært endnu, siger Camilla Didriksen, der går i 8. klasse på Kobberbakkeskolen, Sct Jørgens afdeling i Næstved.
1 / 3

Kommunernes Landsforening er nu i gang med at samle corona-erfaringer fra skoler i hele landet, som de kan præsentere for undervisningsministeren.

Facebook
Twitter