Må vi køre eller ikke køre? Vognmænd mangler afklaring om studenterkørsel

Vognmænd og studerende er ved at miste tålmodigheden om årets studenterkørsler.

Fem ældre lastvogne står på en række ved vognmandsforretningen Torbjørn Bay ved Slagelse.

På taget af de blå og røde

køretøjer
sidder resterne af udsmykningen fra sidste års studenterkørsel med skriften ’Student 2019’.

Om årstallet bliver skiftet ud med 2020, er dog stadig

uvist
for lastbilernes ejer Torbjørn Bay.

- Det er frustrerende. Man har i lang tid gået som katten om den varme grød. Men på et tidspunkt må man tage en beslutning, og jeg tror på, at vi kommer ud at køre, lyder det optimistisk fra Torbjørn Bay.

Torbjørn Bay sender sine fem studentervogne til syn i håbet om, at de må få lov til at køre med glade studenter senere i juni. (Foto: Foto: Casper Lindbjerg Greve © DR Sjælland)

Derfor er bilerne på vej til syn, så de er godkendt til at køre på de danske veje, hvis studenterne får grønt lys til at komme med ombord.

Savner afklaring

Det er nemlig stadig

uvist
, om vognene bliver fyldt op med glade studenter denne sommer på grund af coronakrisen.

Studenterne anede ellers et håb for at hoppe med på vognen, da Børne- og Undervisningsministeriet for to uger siden luftede muligheden for at tillade studenterkørslerne, men siden har der været tavshed fra politikerne.

Og nu er de studerende ved at miste tålmodigheden, lyder det fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.

- Vi håber, at man kan få lov til at lave studenterkørsel, præcis som man plejer. Det er ved at være på tide, at vi ved, hvad der skal ske med studenterkørslen. Det ligger ikke superlangt ude i fremtiden, fortalte formanden for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Martin Mejlgaard, tidligere i dag til Ritzau.

Op til et halvt års omsætning

Selvom studenterkørslen er en nichebranche hos de danske

vognmænd
, kan en aflysning alligevel betyde mellem en fjerdedel eller halvdelen af årets omsætning for de firmaer, der specialiserer sig i studenterkørsel.

Det fortæller Ove Holm, der er underdirektør i brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik.

- Det kan ramme økonomien direkte hos dem, der specialiserer sig i det. Desuden er det altid irriterende for en vognmand ikke at kunne sige til kunden ’jeg kører' eller 'jeg kører ikke’, siger han.

Vognmand Heine Thoregaard fra Nykøbing Falster er også træt af uvisheden.

- Det er meget frustrerende. Vi forbereder os, ligesom man forbereder sig til en fodboldkamp, men uden at vide, om det bliver til noget, siger han.

Derfor håber Dansk Transport og Logistik, at politikerne snart kommer med en afklaring om sommerens studenterkørsler.

- Vi beder om, at vi snart får besked. Om det er et ja eller nej, og under hvilke betingelser vi må køre, hvis vi må køre. Lad os få besked, så vi kan give kunderne besked, lyder det fra Ove Holm.

'En aflysning vil være modbydelig'

Torbjørn Bay er glad for, at han har de fem studentervogne som en hobby om sommeren, hvis studenterkørslen ikke bliver til noget.

- Jeg er ikke økonomisk afhængig af det, som mange andre er. Der er nogen, der har det som levevej, og der vil en aflysning være modbydelig, siger Torbjørn Bay og lover, at de studerende får deres penge tilbage, hvis turen bliver aflyst.

- Så er det en god og stor udgift i år, og vi må håbe, at vi får tjent pengene ind en anden gang. Der er ikke andet at gøre ved det, lyder det fra vognmanden.

Den mest populære dag at køre studenterkørsel er fredag i studenterugen, som i år er den 26. juni. Det er den dag, hvor de fleste studenter er ude at køre, og det er også den dag, hvor det er dyrest at leje en lastbil.

Facebook
Twitter