Mails til lægen er eksploderet under corona

Siden 2019 er antallet af emailkonsultationer hos lægen steget med over 34 procent, viser nye tal.

Læger over hele landet har i perioden fra 2019 til 2020 modtaget mange flere mails fra patienter end før.

Når vi bøvler med ondt i maven, et underligt udslæt eller skal have fornyet en recept, så vælger stadig flere af os at skrive en mail til lægen.

Antallet af emailkonsultationer er nemlig steget med knap 35 procent fra 2019 til 2020, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Det var i høj grad under den store nedlukning sidste år, at vi opdagede muligheden for at skrive til lægen, fortæller Camilla Høegh-Guldberg, der er formand for Praktiserende Lægers Organisation Sjælland - og selv er læge i Præstø.

- Jeg tror, at folk har taget imod det som et gensidigt hensyn både til lægen, de andre patienter i venteværelset og sig selv, så jeg tror, det er en tydelig effekt af coronatiden, siger hun.

Mails kan ikke erstatte et fysisk møde

Men for lægerne er det ikke ligegyldigt, om vi mailer om en receptfornyelse eller om trykken for brystet.

Mails kan nemlig ikke erstatte det fysiske møde mellem læge og patient, der stadigvæk er afgørende for at stille den rigtige diagnose, siger Camilla Høegh-Guldberg.

- Der er faktisk nogle gange forskel på, hvad vi vurderer, man skal ses for, og hvad patienten synes, at man skal ses for. De ting, hvor man gerne skulle lægge en hånd på patienten eller se noget fysisk, er emailkonsultation ikke altid en god løsning, siger hun.

Derfor skal patienterne blive bedre til at vurdere, hvilke spørgsmål vi sender til lægen på mail, siger Annette Houmand, der er praktiserende læge i Slagelse.

Hun modtager omkring 20 beskeder om dagen fra patienter, og mange mails handler stadig om corona, testsvar og vaccinespørgsmål.

Hun er heller ikke udelukkende begejstret for den store stigning af emailkonsultationer.

- Nogle gange vil patienterne ikke forstyrre os ved at ringe, men det ville faktisk have været rarere, hvis de havde ringet, så man kunne få uddybet med det samme, siger Annette Houmand.

Forsker: 'Emailkonsultation er den nemme løsning'

Anette Grønning er lektor i medievidenskab på Syddansk Universitet og forsker i mailkorrespondancer mellem læger og patienter.

Ifølge hende er det indlysende, at vi oftere sender mails til lægen. Vi har nemlig vænnet os til nemme løsninger.

- Vi kan gøre det, når vi gerne vil. Altså lidt lige som at gå på netbank onsdag aften eller lørdag eftermiddag, når der er åbent i banken eller hos lægen, siger Anette Grønning.

- Der er denne her opfattelse af, at lægen har meget travlt, og derfor er man mindre forstyrrende, når man skriver på denne her måde, end når man ringer eller skal komme op til lægen.

Det er ikke kun for lægen, at de virtuelle konsultationer kan være problematiske. For patienterne kan det også betyder mere spildtid.

- Den største ulempe er, hvis man ikke får løst sit problem. Så bliver det endnu en konsultation uden løsning, så der kan det blive mere omfattende for patienten, der skal henvende sig endnu en gang, siger Anette Grønning.

Selvom hverdagen nu begynder at vende tilbage, så betyder det bestemt ikke, at vi kommer til at se færre mails mellem patienter og læger.

- Det er kommet for at blive, for vi kan ikke være i det venteværelse alle sammen. Vi bliver så mange mennesker her i vores land, at vi er nødt til også at konsultere på andre måder, siger hun.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk