Motorcyklister føler sig hængt ud i kampagner

Politiet og Rådet for Sikker Trafik fører skræmmekampagne i anledning af motorcykelsæsonens start, mener motorcyklisternes forening.

- Jeg er ked af, at man bliver hængt lidt ud som en, der kører stærkt, siger Henrik Suhr fra Holbæk, der er medlem af bestyrelsen for Danske Motor Cyklister. (Foto: Sten Jørgensen © Sten Jørgensen)

Så er det i dag, at motorcyklisterne igen blander sig i trafikken, efter de mange to-hjulende hestekræfter har været staldet op for vinteren. Årets første forårsdag er lig med, at årets motorcykelsæson skydes i gang.

Men attituden fra politi og Rådet for Sikker Trafik er alt for negativ over for motorcyklisterne, mener Henrik Suhr fra Holbæk, der er medlem af bestyrelsen for Danske Motor Cyklister.

Han glæder sig til at få banket rusten af både sig selv og sin motorcykel. Men han ærgrer sig over det, han kalder skræmmekampagner mod motorcyklisterne.

- Jeg er ked af, at man laver skræmmekampagner, og fortæller, hvor farligt det er at køre motorcykel. Jeg er ked af, at man bliver hængt lidt ud som en, der kører stærkt. Det er der nogen, der gør. Men det er der også i bil, siger han.

Henrik Suhr efterlyser oplysning fremfor skræmmekampagner. Og henviser til, at der i dag sker færre ulykker, selvom der er kommet flere motorcykler på gaden.

Pressechef i Rådet for Sikker Trafik, Søren Ørsted Pedersen erkender, at der er kommet færre ulykker. Men til gengæld er antallet af alvorlige og dødelige ulykker steget, siger han:

- Når vi kigger på ulykkerne, er høj fart alt for ofte skyld i motorcykelulykker. Så når vi er lidt skarpe i retorikken nogen gange, handler det om, at vi vil have flere motorcyklister til at overleve i trafikken.

  • I 2010 var der 240 motorcykelulykker i Danmark. I 2015 var det faldet til 235.

  • Til gengæld er antallet af alvorlige ulykker og ulykker med dødsfald steget fra 178 til 185 ulykker i samme periode.

  • Fra 2013 er salget af nye motorcykler ifølge tal fra Motorcykel Forhandler Foreningen steget med 85, 6 procent.Kilde: Vejdirektoratet

Facebook
Twitter