Nye billige busruter udfordrer DSB på monopolstrækninger

I dag bliver 38 nye fjernbus-forbindelser indviet. DSB er forberedt på konkurrencen.

Priserne på afgange med Flixbus starter fra 29 kroner. DSB har flere orangebilletter helt ned til samme pris, forsikrer underdirektør. (Foto: Rene Strandbygaard © DSB/Flixbus)

DSB får for første gang øget konkurrence på de mellemlange ruter, når fjernbusselskabet Flixbus i dag indvier 38 nye forbindelser landet over, hvor den billigste tur koster helt ned til 29 kroner.

Fra 1. juli er lovgivningen nemlig ændret, så fjernbusser nu må køre på strækninger med helt ned til 75 kilometer mellem stoppene, hvor afstanden før skulle være det dobbelte.

Det har fået Flixbus til at udvide køreplanen, fortæller presseansvarlig i Flixbus Lotte Rystedt, der håber, at passagererne vil tage godt imod tilbuddet.

- Vi har jo set, at danskerne generelt har taget godt imod vores produkt, siden vi begyndte at køre indenlands i 2017, så det satser vi på også er tilfældet her, siger hun.

DSB: Vi er forberedt

Mange af busselskabets nye afgange er på strækninger, hvor DSB før har haft monopol. Men DSB er forberedt og konkurrencedygtige, fortæller underdirektør Aske Wieth Knudsen.

- Vi har generelt sat priserne ned for at stå skarpere i konkurrencen med biler og busser, siger han.

Han understreger, at DSB har flere billige orangebilletter, hvor de ligesom busserne har priser helt ned til 29 kroner.

De billige billetter bliver løbende sat til salg.

- Vi kigger på hvor mange ledige pladser, der er i vores tog, og om vores prissætning er rigtig. Så det er faktisk noget, vi justerer løbende over hele landet.

DSB har tidligere mærket, hvordan både busser og biler kan være med til at tage markedsandele. Derfor valgte de tidligere på året, at de fremover nu tilbyder deres kunder 120.000 billige orangebilletter om ugen. Det er dobbelt så mange, som selskabet solgte ugentligt hidtil.

Artiklen fortsætter under grafikken.

Ordfører: 'Vi udhuler den offentlige transport'

Det vækker dog ikke glæde hos regeringsstøttepartiet SF, at DSB løbende regulerer billetpriser og udbuddet af orangebilletter for at være konkurrencedygtige med blandt andre fjernbusselskaberne.

For selvom SF går ind for lavere priser på offentlig transport, er det problematisk, at DSB bliver presset på prisen af private fjernbusselskaber, mener transportordfører Anne Valentina Berthelsen.

- For mig er det egentlig et billede på, at vi har udhulet den offentlige transport, og at den er en lille smule truet af private alternativer. Det, synes jeg, er enormt problematisk, siger hun.

Louise Schack Elholm, Venstres medlem af transportudvalget, er dog mere positivt stemt over for den frie konkurrence, der er mellem DSB og andre transportmuligheder.

- Vi synes, at det er positivt med konkurrence. Det gør jo, at man er tvunget fra DSB's side til rent faktisk at oppe sig, så folk har lyst til at blive der og ikke bare gør det af nød, siger hun.

Facebook
Twitter