Nye signaler giver færre forsinkede tog

I fremtiden skal lokomotivføreren holde øje med signaler fra en computerskærm. Det bliver dyrt, men effektivt, lover Banedanmark.

En af 10 nye signalhytter bliver løftet på plads på Herfølge Station, der ligger på strækningen Lille Syd på Sjælland. Den er startskuddet til et projekt til 19 millarder kroner, som løber til 2021. (Foto: Lars Peter Buhl © DR)

Det skal være slut med blinkende lygter langs det danske jernbanenet. Lokomotivføreren skal i fremtiden rådføre sig med signaler på en computerskærm i togets førerrum, når han skal have svar på, om banen er fri.

Det nye system med færre fysiske signaler langs skinnerne betyder ifølge Banedanmark, at hele 80 procent af de signalfejl, der til stor frustration i dag forsinker pendlerne, vil forsvinde, og samtidig giver det mulighed for flere tog per strækning.

Udskiftning af system tager syv år

Banedanmark tog et meget avanceret første spadestik på Herfølge Station i går, da en kranvogn svingede en helt ny signalhytte på plads.

Lille Syd mellem Roskilde, Køge og Næstved bliver sammen med strækningen Langå-Aalborg-Frederikshavn de første strækninger med det såkaldte ERTMS-system. Placeringen af signalhytten på Sjælland markerede starten på en total udskiftning af signalsystemerne langs statens jernbaner - et projekt til samlet set 19 milliarder kroner.

Det fortæller programdirektør Morten Søndergaard.

- Vi gør det, fordi det danske signalsystem er meget gammelt. Størstedelen består af relæ-sikrings-anlæg, som stammer helt tilbage fra halvtredserne og tresserne, og det kan være svært både at få reservedele og at få fat i folk, som overhovedet har kompetence til at reparere det, siger han til P4 Sjælland.

Sikringsanlæggene langs de danske baner er i 2014 mildest talt en blandet landhandel. Således er dele af sikringsanlægget på Hillerød Station helt tilbage fra 1912. Det er det år, hvor Titanic sank.

Teststrækninger er nøje valgt

De gamle anlæg skal holde lidt endnu, inden det nye system tager over. På strækningen Lille Syd skal blandt andet 10 sikringshytter og 53,5 kilometer kabler rulles ud, inden systemet er klar til brug i 2016.

Selvom det hovedsageligt er landsdelstrafikken, som har været i fokus de seneste år, så giver det alligevel rigtig god mening at begynde med Lille Syd og Banedanmarks nordligste skinner, fastslår programdirektøren.

- Dels er Lille Syd en strækning med en vis trafik. Dels fungerer den trods alt i et lukket system. Så skulle der opstå problemer i indkøringen af systemet, så vil de ikke automatisk bredes sig ud over jernbanenettet i hele landet, siger Morten Søndergaard.