Om syv år åbner Femern Bælt-forbindelsen – men dansk-tysk hindbærvin tyvstarter samarbejdet allerede nu

Det er nødvendigt at være tidligt i gang, hvis ikke den nye Femern-region bare skal blive en transportkorridor mellem København og Hamborg, siger erhvervsorganisation.

Mens der stadig er en del år til, at Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland står færdig, er de første virksomheder allerede begyndt at samarbejde over bæltet.

Over de seneste to år er der indtil videre ni virksomheder fra Region Sjælland, der har indgået samarbejde med virksomheder syd for grænsen gennem EU-innovationsprojektet German Danish Innovation.

En af dem er Lolle Frugt ved Sakskøbing på Lolland.

De har indtil videre lavet most og saft, men er nu gået sammen med den tyske producent Blekendorf, Baltica Saft- & Weinmanufaktur i Nordtyskland for at lave vin af frugten og sælge den på begge sider af bæltet, og det er et vigtigt samarbejde for virksomheden, fortæller indehaver Erik Lolle.

- Vi har lavet most i 20 år og efterfølgende lavet snaps, og det svære er at få æbler og hindbær til at gære, så det smager godt.

Ved hjælp af projektet har Erik Lolle fået kontakt til en tysk producent, som, når Femerforbindelsen er færdigbygget, kun befinder sig en time væk fra Lolle Frugt. Og det har stor betydning for virksomheden, at de har fundet en partner, som har erfaring med at producere vin af frugter og i forvejen har produktionsudstyret.

- Det betyder, at jeg ikke selv skal gøre mig erfaringer, og på den måde kan vi springe mange brølere over og med det samme præsentere god vin for vores kunder, siger Erik Lolle.

Potentialet skal udnyttes

Målet med det dansk-tyske innovationsprojekt er at forberede områderne på den kommende Femernforbindelse, så det ikke bare bliver en transportkorridor mellem København og Hamborg, men en helt ny Femern-region, der skal kunne konkurrere med de to store byer.

Det fortæller Steffen Leth Møller, forretningsudvikler i Erhvervshus Sjælland, der er med til at drive projektet.

- Vi skal sørge for, at tyske og danske virksomheder og aktører bliver mere integreret, så Femern Bælt-regionen bliver bedre til at udnytte de mange fantastiske potentialer, vi har, siger han.

Femernregionen bruger han som en fælles betegnelse for Region Sjælland og området mellem Kiel og Lübeck.

- Hvis vi bruger hinandens kompetencer til at blive en stærk og selvstændig region, så vil det have den effekt, at det også tiltrækker mange større industrivirksomheder til vores region, og det er der en masse fordele ved. For hvis vi får flere større virksomheder til regionen, så smitter det også af på uddannelsesanstalter, underleverandører, strukturen her. Det giver mere velfærd rundt omkring.

Drager erfaringer fra Øresundsregionen

Hvis planen holder, går der omkring syv år, før den røde snor bliver klippet, og Femern Bælt-forbindelsen står færdig, men det er vigtigt at skabe samarbejder på tværs allerede længe før. Det viser erfaringerne fra Øresundsbroen og den nye Øresundsregion mellem København og Sydsverige.

Det fortæller Per Thye Rasmussen, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv, og som har haft roller i forskellige organisationer omkring øresundsprojektet de seneste 10 år.

Ifølge ham kom væksten og samarbejdet mellem virksomheder på hver side først for alvor i gang, 15 år efter at broen var åbnet.

- Der er meget afgørende at komme i gang tidligt. Udadtil ligner vi jo hinanden i Sverige og i Danmark. Men ved Øresundsprojektet opdagede vi pludselig nogle enorme kulturelle forskelle og forskelle i systemet, man skulle have taget vare på meget tidligere, siger han.

Ifølge Per Thye Rasmussen gjaldt det blandt andet forskelle i skatteregler, pensionsordninger og overenskomster. Og så kendte virksomhederne ikke til fordelene ved at samarbejde på tværs.

- Skal man udnytte det fulde potentiale af den vækst, der vil komme på grund af Femern-forbindelsen, skal vi begynde at forberede os. Vi er allerede i gang med at overveje den blivende værdi ved sådan et stort infrastrukturprojekt, siger han.

Erik Lolle fra Lolland har fået en tysk samarbejdspartner gennem et EU-støttet projekt, der kan omsætte hans frugt til vin. Det samarbejde bliver endnu lettere, når den nye Femern Bælt-forbindelse står klar om cirka syv år. (Foto: Anders Kofod-Jensen © (c) DR)

På Lolland har Erik Lolle allerede store drømme for samarbejdet med sin nye tyske partner.

- En eller anden dag kunne det da være sjovt, hvis mine varer var at finde i de tyske butikker – også souvenir- og grænsebutikkerne. Tænk, hvis vores produkter kunne lave reklame for Lolland og Falster, ja for Danmark i det hele taget, siger han.

Indtil videre har German Danish Innovation indgået ni samarbejder, og Erhvervshus Sjæland regner med 20 inden foråret 2023 er omme.