Pakkepost sikrer kiosker og nærbutikkers overlevelse

Kiosker kan overleve, når de vælger at være pakkecentral.

Når kunderne alligevel skal hente deres pakkepost, så er der mange, som også køber andre ting i butikken. (Foto: Vibeke Hellmann)

Små supermarkeder, kiosker og nærbutikker har for alvor fundet ud af, at vejen til flere kunder er at kunne tilbyde pakkepost, så du kan hente de varer, du har købt på nettet.

For selvom det ikke er nogen økonomisk guldgrube, så er det med til at få nye kunder ind gennem butiksdøren, siger Torben Pedersen, Landsformand i Nærbutikkernes Landsforening:

- De store supermarkeder har været hårde ved de små butikker. Så pakkerne er en god ting at få ind i butikken, for det skaber noget trafik, siger han.

Det kan de også mærke hos Nordfalster Lokalmarked, fortæller formand Nicolai Clemmensen-Rotne.

- For os som lille, lokal butik betyder pakkeposten rigtig meget. Det betyder, at vi får kunder ind, som ellers ikke ville have brugt de små, lokale butikker, siger han.

Internet-shopperne bliver faste kunder

Nordfaster Lokalmarked er opstået på ruinerne af en gammel brugs, der ikke kunne løbe rundt.

Og selvom butikken kun tjener mellem tre og syv kroner for hver pakke de ekspederer, så har det en positiv sideeffekt, siger Nicolai Clemmensen-Rotne.

- Flere af vores pakkepost-kunder er faktisk blevet til faste kunder, så det har virkelig en betydning, siger han.

Landsformanden for Nærbutikkernes Landsforening, Torben Pedersen, er heller ikke tvivl om, at pakkeposten er med til at sikre overlevelsen for mange kiosker og nærbutikker.

- Det fylder efterhånden en stor del af indtjeningen og dermed overlevelsen ude i kioskerne, siger han.

Torben Pedersen forklarer, at han også oplever, at en del kunder vælger at købe noget mere med på vejen, når de alligevel skal hente deres pakker.

Facebook
Twitter