Råd mod stress: Tal til dig selv som til din bedste ven

Er du ramt af stress, angst og depression, eller har du symptomer på det, så giver en ny bog råd og redskaber til at bearbejde det.

Marianne Bunch, psykoterapi og mindfulness-instruktør er nu også forfatter. Hendes bog "Bliv ven med dig selv - en vej ud af stress, depression og angst" bygger på hendes egner erfaringer med 36 gruppesamtaler på Kalundborg Jobcenter.

Hver 10. dansker har symptomer på alvorligt stress hver dag, mens hver femte får en depression. Men der er hjælp at hente i en ny bog, der er skrevet på baggrund af erfaringer fra Jobcenter Kalundborg.

For bogen er skrevet for at gøre en forskel, siger forfatteren Marianne Bunch, der er uddannet psykoterapeut og mindfulness-instruktør.

- Missionen med bogen er at give en masse redskaber, som, jeg ved af erfaring, gør en forskel. Der er så mange, der bliver spist af med snak, og mange, som siger: Hvad skal jeg gøre med det her.

- Men hvis du rent faktisk ikke bare læser, men også udfører opgaverne og øver dig i dem over en periode, så vil de gøre en forskel i dit liv, siger Marianne Bunch

Du er for hård ved dig selv

Grundtanken i bogen er, at man går på opdagelse i egne tanker, forklarer Marianne Bunch, der ofte begynder med at spørge, hvordan vi taler til os selv.

- Taler du til dig selv på en måde, som du ville tale til din bedste ven? Så ser folk tit helt forskrækkede ud og siger nej. Sådan ville jeg aldrig tale til mine venner. For vi er simpelthen for hårde ved os selv, mener Marianne Bunch.

- Folk siger åh, jeg burde også..., og nej hvor var jeg en klovn igen..., og jeg kan heller ikke finde ud af noget. Den slags ting går vi og pisker os selv med, og der er altså kun én, der lytter - det er dig selv.

Og hvis 80 procent af det, du siger, går med at skælde dig selv ud, så bliver du ked af det, konkluderer Marianne Bunch, der i bogen giver råd om, hvad man gøre ved det.

- Men det første skridt er at opdage det.

Stress-af kræver øvelse

Bekymringer kan også give anledning til både stress, angst og depression, men i bogen får vi redskaber til at tackle dem. For i virkeligheden er bekymringer "bare" tanker, og dem kan vi lære at styre, siger Marianne Bunch. Det handler om, at inddele dem i tre kategorier.

- Jeg har sådan en model, hvor man tegner tre cirkler inden i hinanden. I den yderste cirkel står: Det kan ikke gøre noget ved. I den inderste står der: Det kan jeg gøre noget ved. Og i den midterste står: Det skal jeg have hjælp til.

Det er Marianne Bunchs erfaring, at de fleste af vore bekymringer hører til i den yderste cirkel - dem, vi ikke kan gøre noget ved. Hun ved godt, at vi ikke bare kan smide dem væk fra den ene dag til den anden.

- Så nemt er det ikke. Men det er en vanemæssig måde at tænke på. Og når du opdager, at du bekymrer dig meget, så kan du begynde at øve dig på at smide dem væk, lyder hendes råd.

Og dem er der mange flere af i bogen som udkommer i dag og har titlen "Bliv ven med dig selv - en vej ud af stress, depression og angst".

.

Facebook
Twitter