Selvom lægen kun er 600 meter væk: Vera bliver tilset af læge på iPad - og er rigtig glad for det

Lægemangel har fået lægehus i Sakskøbing til at bruge videokonsultationer til akut syge og svagelige borgere.

Vera Ellinor Bødker er i gang med en videokonsultation med sin læge. (Foto: Casper Greve © DR Sjælland)

- Vi starter med at hilse på Vera, som er patient. Så skal vi finde det sted, som Vera skal have undersøgt. Vi vender lige kameraet om, så kan lægen fortælle dig, hvad han ser.

Sådan lyder det fra centersygeplejerske Sussi Langvik, mens hun får videokameraet på iPad'en til at pege i retningen af Vera Ellinor Bødker.

Lægen Roald Angen dukker op på skærmen og hilser på Vera, selvom lægehuset fysisk set kun ligger et par gader væk fra plejecenteret.

Siden maj har det været muligt for beboerne på ældrecenter Kildebo i Sakskøbing akut at blive tilset af den praktiserende læge ved hjælp af en videokonsultation sammen med en sygeplejerske fra ældrecentret.

Det gør det lettere for den ældre, fordi han eller hun kan blives tilset i vante omgivelser, og så slipper de for at vente på, at den praktiserende læge har tid til at tage på hjemmebesøg.

- Tidligere har det foregået sådan, at de har ventet i fire til fem timer på et sygebesøg. Nu ringer hjemmesygeplejersken direkte til os, og inden for ti minutter har vi oprettet kontakt, fortæller Ditte Knudsen, der leder projektet og er sygeplejerske hos Lægehuset i Sakskøbing.

Fysisk lægebesøg er stadig nødvendigt

Men selvom både beboere og sundhedspersonale er glade for ordningen, så erstatter de akutte virtuelle sygebesøg ikke det fysiske lægebesøg, hvis beboerne har behov for det, fortæller Ditte Knudsen.

- Det har selvfølgelig den begrænsning, at lægen ikke kan være fysisk til stede og mærke patienten, men vi har nogle rigtig kompetente hjemmesygeplejersker, og de er med til at være hænderne for os. Hvis vi vurderer, at det kræver et sygebesøg, så kører vi også ud, siger hun.

Centersygeplejerske Sussi Langvik. (Foto: Casper Greve)

Selvom det akutte virtuelle sygebesøg er et godt supplement til en hverdag, hvor der er lægemangel og lang ventetid til en konsultation, skal den digitale løsning ikke erstatte de traditionelle lægekonsultationer, siger regionrådsformand i Region Sjælland Heino Knudsen (S).

- Vi bruger ikke digitalisering for digitaliseringens skyld, men for at hjælpe vores borgere endnu bedre i fremtiden. Det er vigtigt, at det ikke er noget, der bliver trukket ned over hovedet på folk, der ikke er trygge i en digital løsning.

Besværligt at besøge lægen

Lægehuset ligger kun fysisk 600 meter væk fra ældrecenteret, men da de ældre er gangbesværede og er afhængige af den kommunale transportaftale, kan de risikere at bruge flere timer på et lægebesøg, som reelt kun ville vare ti minutter.

- Beboerne synes, at det er rigtigt dejligt (med videokonsultationen, red.). Dels fordi de ikke skal ud af huset, og samtidig skal de ikke sidde og vente på en læge, fortæller centersygeplejerske Sussi Langvik, der er tilfreds med den nye videoordning.

Ifølge centersygeplejersken betyder videokonsultationen helt konkret, at borgerne kan få stillet den korrekte diagnose og få den rigtige behandling fra begyndelsen af, da det er en læge og en sygeplejerske, der taler sammen.

Vera Ellinor Bødker, der til daglig bor på plejecenteret Kildebo, er også tilfreds med den digitale videoordning.

- Det synes jeg er dejligt. Det er så besværligt at komme ud, siger hun.

Læge Roald Angen er tilfreds med den digitale løsning på en konsultation. (Foto: Casper Greve © DR Sjælland)

Ifølge læge Roald Angen er videokonsultationen også en innovativ måde at konsultere de ældre.

- Vi kender vores patienter, og patienten sidder også sammen med akutsygeplejersken, som vi også kender. Der er ingen fremmedfølelse i denne situation. Vi var bekymrede for det tekniske i starten, men det fungerer ret godt efterhånden, siger han.

Lige nu er det kun i Guldborgsund, at akutte virtuelle sygebesøg bliver anvendt, men regionrådsformand Heino Knudsen er åben for, at man i Region Sjælland kigger mere på de digitale muligheder ved sygebesøg.