Sjællændere om Kattegatforbindelse: Giver bedst mening med en tunnel

Beboere ved Røsnæs og Asnæs ønsker en undervandstunnel fra Kalundborg.

Mogens Anholm er næstformand i Røsnæs Udvikling og Beboerforening. Han siger ja til en forbindelse mellem Jylland og Sjælland i form af en undervandstunnel fra Kalundborg i stedet for en motorvej over Røsnæs. (Foto: Trine Warrer Juul)

Kattegatforbindelsen skal etableres, men det skal være i form af en undervandstunnel fra Kalundborg Havn.

- Man har en unik perle her på Røsnæs, som blev naturkanon sidste år. Området er et åndehul for Kalundborg og store dele af Sjælland. Det tror jeg ikke på, at man vil spolere, siger Mogens Anholm, der er næstformand i Røsnæs Udvikling og Beboerforening.

Foreningen mener, at det er godt med en forbindelse mellem Sjælland og Jylland, så længe det ikke er i form af en motorvej hen over Røsnæs.

- Danmark har brug for en Kattegatforbindelse, og mange mennesker vil gerne transportere sig fra den ene landsdel til den anden. Men vi mener, at det skal være en motorvej sydøst om Kalundborg, der går ned i en tunnel mellem Asnæs og Sydsamsø, siger Mogens Anholm.

Næstformanden understreger også, at en undervandstunnel vil styrke industrien i området, og selvom borgerne på Samsø er imod den mulige forbindelse, kan Mogens Anholm godt se fordele ved at få en fast forbindelse mellem Jylland, Samsø og Sjælland.

- Jeg tror, at erhvervslivet på Samsø ville have glæde af det. Forbindelsen skal bare ikke gå udover naturområderne, og på Sydsamsø vil den ikke skade lige så meget, siger han.

'Forbindelse vil smadre halvø'

Et delkommissorium skal nu undersøge indledende muligheder for en fast Kattegatforbindelse, hvor der tidligere har været forslag om, at forbindelsen på Sjællandssiden skal gå over Røsnæs, halvøen Asnæs eller via Sjællands Odde.

Overvejelserne følges nøje på det økologiske landbrug Mineslund, midt på Asnæs, hvor Eirik Vinsand har en gård i et Natura 2000-område.

- Det er ikke noget, jeg er begejstret for. Forbindelsen vil smadre hele halvøen. Den ville smadre min ejendom, og den ville være intet værd, hvis der kommer en forbindelse.

Sådan er det planen, at en eventuel kommende Kattegatforbindelse vil se ud.

Landmanden er heller ikke interesseret i, at forbindelsen skal blive en motorvej over nabohalvøen Røsnæs.

- Jeg kan heller ikke forestille mig, at man vil lægge en motorvej henover Røsnæs. Først skal man igennem Kalundborg, og der ligger også en masse huse på halvøen. Det giver ingen mening, siger Eirik Vinsand, som håber på, at embedsmændene vil kigge grundigt på naturområderne, før de træffer en beslutning.

Derfor mener landmanden også, at det giver bedst mening at lægge forbindelsen som en tunnel i vandet.

- For Kalundborg vil det også være en fantastisk gevinst, at man ligger midt i smørhullet mellem Danmarks to største byer, siger Eirik Vinsand.

Flere generationer skal betale

En vej- og togforbindelse over Kattegat vil formentlig koste omkring 90-95 milliarder kroner, og hvis forbindelsen skal forlænges med en undervandstunnel fra Kalundborg Havn, vil det blive endnu dyrere.

Men det er prisen værd for ikke at spolere naturen, mener Mogens Anholm.

- Jeg ved godt, at det er meget dyrere at lave en tunnel end en fast broforbindelse, men der tror jeg, at vi skal forlænge afdragsprofilen. Det behøver ikke kun at være én generation, der skal betale den, siger han.

Dansk Industri vurderer, at en Kattegatforbindelse realistisk set kan være klar til brug i 2035-2040.