Storebæltsbroen sniffer til skibene

En ”næse” på broen mellem Fyn og Sjælland opsnuser skibe, der bruger ulovligt brændstof.

"Storebæltsbroens næse" sniffer konstant luft ind. Luften bliver målt, for at finde ud af, om skibe i danske farvande bruger ulovligt brændstof. (Foto: Miljø- og Fødevareministeriet © Miljø- og Fødevareministeriet)

Der er nye krav til, hvor meget svovl der må være i skibenes brændstoffer.

Og det skal tjekkes, om skibene, der sejler gennem bæltet overholder kravene. Derfor har Storebæltsbroens en "næse", der sidder på den pylon på broen, der er tættest på Sjælland. Her sniffer den konstant luft ind, så graden af forurening kan måles.

- Skibene bidrager ret meget til luftforureningen i Danmark. Vi har meget skibstrafik og omkring en femtedel af luftforureningen kommer fra skibsfarten, fortæller specialkonsulent i Miljøstyrelsen Dorte Kubel.

Derfor holder Miljøstyrelsen øje med, at skibene reducerer deres forurening. Normalt foregår kontrollen i havnene.

- Der er store penge at spare ved at snyde med reglerne, så vi frygter, at nogle skibe skifter brændstof, når de forlader havnen. Det kan vi opdage med vores sniffer på Storebæltsbroen, siger Dorte Kubel.

Når snifferen har registreret luften ved Storebælt bliver den analyseret for at måle, om skibe i danske farvande bruger ulovligt brændstof.

Platformen nedenunder den store pylon er et godt sted, hvor snifferen kommer tæt på skibenes udstødning, fortæller Dorte Kubel.

- Det er nærmest en unik position i Europa i forhold til at lave disse målinger, siger hun.

Danmark har meget skibstrafik og en stor del af skibene sejler gennem Storebælt. Miljøstyrelsen bruger også små fly med sniffere, for at undgå forurening.

- Snifferen har en præventiv effekt ligesom et overvågningskamera, for de fleste skibe overholder reglerne, understreger Dorte Kubel.

Fakta om snyd med brændstof:

  • Miljø- og Fødevareministeriet har netop anmeldt fem rederier til politiet for at overtræde de skærpede krav til skibes indhold af svovl i brændstoffet, som har til formål at reducere luftforurening.

  • Siden 1. januar 2015 har internationale krav betydet, at skibe, der sejler i Nord- og Østersøen, skal sejle på renere brændstof med et 90 procent lavere indhold af svovl.

  • For at sikre, at der ikke bliver snydt og brugt brændstof, der forurener luften med svovl, har Miljø – og Fødevareministeriet intensiveret kontrollen. Det har nu ført til fem nye anmeldelser.Kilde: Miljø – og Fødevareministeriet