Stressramte lærere og nedbrudt it-system: Sårbare unge fanget i FGU-kaos

Kaotisk start på de forberedende grunduddannelser får elever og lærere til at blive væk.

Både Sara Christensen og Christina Lehmann har valgt at blive væk fra FGU-uddannelsen i Fårevejle, så længe der mangler undervisere og materialer. (Foto: Trine Warrer Juul © DR Sjælland)

Egentlig skulle Sara Christensen og hendes to veninder være i skole på den nye forberedende grunduddannelse (FGU) i Fårevejle i Odsherred, men en kaotisk start på uddannelsen har gjort, at de nu har valgt at blive væk.

- Det er meget ustabilt at kalde det en skole, når vi bare går ind i nogle tomme bygninger, hvor lærerne render forvirrede rundt og ikke ved, hvad de skal gøre af os, fortæller Sara Christensen.

Skolen mangler basalt inventar som borde, stole og undervisningsmaterialer, og håndværkere er fortsat i gang med at montere døre og sætte gipsvægge op.

- Der mangler struktur. Vi mangler skemalagte timer, skolematerialer til timerne, uddannede lærere og møbler, vi kan sidde på, forklarer Sara Christensen.

Problemer landet over

En af årsagerne, til at uddannelsen ikke fungerer optimalt, er, at statens it-system på FGU-uddannelserne endnu ikke er kommet op at køre.

Det betyder, at der ikke kan undervises med it, registreres fravær eller udbetales skoleydelse.

Flere af eleverne på skolen har diagnoser som ADHD, angst og depressioner. Af samme grund er der lavet vurderinger af hver enkelt elev for at sikre, at lærerne kender til elevernes udfordringer.

Men lærerne har endnu ikke adgang til FGU-vurderingerne af eleverne, og det har også haft store konsekvenser, mener formanden for Uddannelsesforbundet Hanne Pontoppidan.

- Lærerne ved ikke, hvem eleverne er, hvilket niveau de er på, de har ikke noget overblik. De kan heller ikke bruge it i undervisningen. Det giver altså nogle kolossale udfordringer i at levere god undervisning, siger hun.

Landsformanden for FGU Henrik Hvidesten erkender, at der har været store vanskeligheder med uddannelsens it-system, som ikke har fungeret ordentligt.

Derudover har personalet kun haft en til to uger til at forberede sig, før eleverne startede, da medarbejderne først er blevet ansat fra 1. august.

- Selvom FGU har været aftalt i to år, så har man reelt kun haft medarbejderne i meget kort tid, da de er blevet virksomhedsoverdraget fra andre uddannelsestilbud, som nu er lukket, siger Henrik Hvidesten.

Mangler undervisere

På tavlerne inde i klasselokalerne på FGU-uddannelsen i Fårevejle står der blandt andet, at eleverne skal have ’fag’ fra klokken 12.30.

Hvilke fag, eleverne skal have, er stadig usikkert, da flere af lærerne til valgfagene endnu ikke er blevet ansat.

Derudover har flere lærere meldt sig syge med stress, blot få uger efter dørene blev slået op til den nye forbedrende grunduddannelse.

Videoen: Sådan så flere af lokalerne ud på FGU-uddannelsen i Fårevejle, da Christina Lehmann havde sin første skoledag.

- Vi har også fået at vide, at vi kun har én lærer tilbage på vores hold, fordi den anden allerede er gået ned med stress, så hun er blevet sygemeldt, siger eleven Christina Lehmann, der til daglig går på FGU i Fårevejle.

De turbulente forhold lægger også et ekstra pres på elever, som i forvejen har det svært, mener Christina Lehmann.

Hvilke 'fag' eleverne skal have er endnu uvist, da FGU-uddannelsen i blandt andet Fårevejle mangler at ansætte flere af underviserne til valgfagene. (Foto: Christina Lehmann © DR Sjælland)

- Jeg har flere dårlige dage, selv om jeg var kommet langt med min depression og angst. Min ADHD kommer også op på et helt andet niveau, siger hun og fortsætter:

- Man tager nogle unge, der virkelig har arbejdet på at få det bedre, men man stiller dem lige tilbage 10 år, så de står, hvor de startede.

Uddannelsesforbundet oplever også, at mange af deres medlemmer har haft en svær start som ansat på FGU-uddannelserne i hele landet.

- Vi har mange opringninger fra lærere, der er kede af det, sygemelder sig eller er gået ned med stress, og en hel del der søger væk fra FGU allerede nu, siger formanden for Uddannelsesforbundet Hanne Pontoppidan.

- Man må altid forvente noget kaos, når noget nyt starter, men det her er betydeligt værre end forudset, og det går ud over både lærere og elever, tilføjer hun.

Usikkerhed udløste angstanfald hos Sara

Sara Christensen har i flere år selv haft store problemer som angst og depression, hvor hun ikke kom uden for en dør.

Selv om Sara Christensen har gjort store fremskridt med sin sociale angst og depression, fik hun et tilbagefald blot to dage efter skolestarten på FGU-uddannelsen.

På FGU-uddannelsen i Fårevejle er håndværkerne ikke færdige med at lave klasselokalerne og skolekøkkenet. Derudover mangler skolen en del materialer fra en mislykket virksomhedsoverdragelse. (Foto: Trine Warrer Juul © DR Sjælland)

Her befandt hun sig i et klasselokale med sine to veninder, hvor en lærer pludselig kiggede ud på eleverne og sagde, at hun ikke vidste, hvad hun skulle stille op med dem.

- Dér brød jeg bare sammen. Jeg fik et voldsomt angstanfald inde i klassen blandt 26 elever, hvor jeg måtte holde min ene veninde i hånden og nive i den anden, fordi jeg sad og ikke kunne få vejret, siger Sara Christensen, der ikke har været på skolen siden.

Kan du give det en chance igen, når der måske er mere styr på det om et par uger?

- Det kunne jeg godt, men min tillid til selve systemet og de mennesker, der er derude, er ikke lige så stærk, som den var i starten.

’Eleverne har ret, men vi arbejder på sagen’

Det er beklageligt, at de unge føler, at det har været en kaotisk start at starte på FGU-uddannelsen i Fårevejle, fortæller skolelederen Tupaarnaq Lennart.

Der er en gruppe elever, der føler, at de mangler skemalagte timer, materialer, møbler og at det har været kaotisk at starte. Hvad siger du til det?

- Det har de ret i. Der har manglet de ting, som de siger, men vi arbejder hver dag hårdt på at få tingene til at fungere, siger Tupaarnaq Lennart.

Hvorfor var I ikke klar med tingene, da I startede?

- Der er flere årsager til, at vi har fået den begyndelse, som vi har. En meget afgørende årsag er, at en af de skoler, der skulle have være virksomhedsoverdraget, gik konkurs i maj og efterlod et stort sort hul af inventar, medarbejdere og økonomi, som skulle have været virksomhedsoverdraget.

På AGU-linjen har de nu kun én lærer, fordi en lærer er sygemeldt. Er det rigtigt?

- Ja, det er rigtigt, at der er en lærer, der er sygemeldt i 14 dage. Det er sårbart i opstarten, men tanken er, at vi får bygget et team op, der kan dække hinanden.

Hanne Pontoppidan fra Uddannelsesforbundet og Tupaarnaq Lennart tror dog fortsat på, at det bliver et rigtigt godt tilbud til de unge, men det forudsætter, at både logistikken og it-systemet kommer til at fungere.

DR har forsøgt at få en kommentar fra Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), men ministeriet vil ikke på nuværende tidspunkt kommentere sagen.

Facebook
Twitter