Tour-feberen raser: Merchandise bliver revet væk

Danskere har i stor stil været ude og shoppe alt fra gule Tour de France-kasketter til prikkede bjergtrøjer.

Henrik Buch, der er cykelhandler i Slagelse, har aldrig solgt så meget Tour de France-merchandise, som i år. (Foto: Anna Granskov © (c) DR)

Der ikke meget Tour de France-merchandise tilbage på hylderne i Fri Bikeshop i Slagelse, forud for at Jonas Vingegaard i dag skal hyldes for sin toursejr i København.

Når kunderne kigger sig om i butikken, er det eneste de kan finde et enkelt par klipklapper, en bjergtrøje, en pointtrøje og tre af de gule.

I år har der nemlig været rift om alt, der har med verden største cykelløb at gøre, fortæller cykelhandler Henrik Buch.

- Vores butik har været pyntet op med Tour de France-ting fra ende til anden. Det var trøjer, T-shirts og kasketter. Det er solgt alt sammen, siger han.

Henrik Buch fortæller, at han aldrig har oplevet noget lignende i sine 40 år som cykelhandler.

Den tårnhøje efterspørgsel har de også mærket hos Sportmaster.

Her har de solgt op mod 98 procent af det merchandise, de havde online og i deres butikker, fortæller Mads Toudal Larsen, der er Brand Manager i kæden.

- Vi måtte melde udsolgt af først den gule trøje, dernæst den gule polo og så den gule kasket ganske hurtigt. Danskerne så nok før alle andre, at Danmark skulle i gult, siger han.

Intersport har også oplevet en enormt stor efterspørgsel. Her har søgningen på Tour de France-varer været 800 gange højere på deres hjemmeside sammenlignet med tidligere år.

De har dog stadig merchandise på lager.

Det er vigtigt at vise, at man går op i det

En af dem, der har været ude med det store indkøbsnet for at shoppe Tour de France-merchandise, er Nona Nyhuus fra Slagelse.

Hun har cirka brugt 1.600 kroner på at købe den gule førertrøje, den prikkede bjergtrøje til både sig selv og sit barnebarn, en tour-kasket, et tour-regnslag og en gul Tour de France-stol.

Nona Nyhuus har i år købt alt fra fantrøjer til læsestof om Tour de France. (Foto: (Privat foto))

Og det har været en god investering.

- Jeg synes, at det er fedt, når man står ude til et løb, at man kan vise, at det her er sgu noget, der interesseret én. Man kom ikke bare dumpende forbi, siger hun.

Nona Nyhuus mener, at det giver en særlig stemning, når hun møder folk, der eksempelvis har iført sig den gule førertrøje ligesom hende selv.

- Så møder man andre og snakker om det. Der er sådan en helt særlig vibe imellem folk, når man ser nogen med merchandise på. Så ved man, at der er en, der er lige så gal med cykelløb, som jeg er, siger hun.

Interessen for merchandise er ikke overraskende

Det kommer ikke bag på Kenneth Cortsen, der er forsker i sportsøkonomi og branding ved University College Nordjylland, at næsten alt, hvad der har med Tour de France at gøre, er blevet revet ned fra hylderne.

- Der er få ting i samfundet, der kan samle folk, som sport kan, siger han.

- Når vi ser det perfekte narrativ, som er blevet skrevet i år, både med etapeløbet der er kørt gennem Danmark, men også med Jonas Vingegaard der vinder Touren, så er det noget, der river folk med.

Kenneth Cortsen sammenligner den hype, der er omkring Tour de France-merchandise, med EM i fodbold sidste år, hvor landsholdstrøjerne også blev revet væk.

- Når vi køber merchandise, så udtrykker vi bestemte holdninger gennem vores forbrug. Det ser vi i forbindelse med Tour de France i år, EM sidste år, eller hvis man eksempelvis går rundt i en Real Madrid-trøje.

- Når det så går op i en højere enhed i forhold til sportslige præstationer, så bliver den effekt forstærket, siger han.

Han forventer, at hypen omkring årets Tour de France vil vare et par uger endnu.

Tilbage i Fri Bike Shop i Slagelse behøver hypen salgsmæssigt ikke at vare længere end til i eftermiddag, hvor Jonas Vingegaard skal hyldes i Tivoli.

Cykelhandler Henrik Buch er nemlig overbevist om, at de sidste Tour de France-trøjer er solgt, inden dagen er omme.