Tour-feberen raser snart i Danmark: Men cykelklubberne må kigge langt efter fremtidens talenter

Medlemstallene i de danske cykelklubber er faldende blandt børn og unge, og det kan have store konsekvenser for fremtidens elitecykling.

De danske cykelklubber har svært ved at tiltrække børn og unge. (Foto: (Grafik: Signe Heiredal - DR))

Danmark går snart i gult, når første etape af årets Tour de France bliver skudt i gang her i landet om tre uger, og vi følger troligt med, når cykelryttere som Jonas Vingegaard og Mads Pedersen får et nyt, flot resultat og kan træde op øverst på podiet.

Men de danske cykelklubber må kigge langt efter kommende stjerner.

For på trods af de flotte resultater i eliten er der stadigt færre børn og unge, der melder sig ind i en cykelklub for at køre landevejscykling.

Det viser tal fra Danmarks Cykle Union.

I Lolland-Falster Cykle Klub, LFCK, er antallet af medlemmer under 18 år blevet halveret de seneste fire år, fortæller ungdomstræner Jesper Frimand.

Også i Næstved Bicycle Club, NBC, oplever de, at interessen for cykelsporten blandt børn og unge er faldende.

- Den cykelkultur, vi før har haft, er her ikke rigtig mere, siger formand Ole Hansen.

Ingen unge i cykelklubber. Ingen cykelelite i Danmark

Jesper Frimand giver corona noget af skylden for det faldende medlemstal blandt de unge, men det handler også om, at forældrene måske frygter for børnenes sikkerhed, når de skal ud på landevejene. Og så kan det også være en større udskrivning, når man skal investere i cykel og udstyr.

Men det er ærgerligt, for der er ellers masser at hente på landevejen, mener Jesper Frimand. Ud over et stærkt kammeratskab blandt rytterne kan sporten byde på god kondi og sund levevis, for de unge finder hurtigt ud af, at øl og junkfood rimer dårligt med et godt tråd på landevejen.

- Landevejscykling er meget socialt, og de får nogle fuldstændig fantastiske venskaber på kryds og tværs, siger Jesper Frimand.

Og det kan have store konsekvenser for elitecykling, hvis ikke flere børn og unge finder interesse for cykelsporten, mener direktør i Danmarks Cykle Union Martin Elleberg

- Det kan potentielt betyde, at vi ikke har en elite, for der skal komme nye, unge mennesker, der skal kunne lide at køre cykelløb og kunne udvikle sig, før der er en elite, siger han.

21-årige Ricky har cyklet, siden han var 12 år

En af dem, der er vild med at give den fuld pedalgas på landevejene, er 21-årige Ricky Larsen. Han kører selv cykelløb i elitens B-række og har cyklet i Lolland-Falster Cykle Klub, LFCK, siden han var 12 år gammel.

Dengang meldte han sig ind i cykelklubben, fordi hans storebror cyklede, men hurtigt blev han selv bidt af sporten.

- Det tager selvfølgelig meget tid, og der er meget træning - især hvis man vil køre på konkurrenceniveau - men jeg har bare syntes, at det var det hele værd, siger Ricky Larsen.

Han nævner kammeratskabet som den helt store gevinst, og han har fortsat tid til at være sammen med venner uden for cykelsporten, siger han.

- Selvom cykling er en individuel sport, er du altid ude at køre med en hel masse andre mennesker, og det giver meget sammenhold.

Ricky Larsen har kørt landevejscykling siden han var 12 år. (Foto: (privatfoto))

Ricky Larsen forstår godt forældrenes bekymring for sikkerheden, men rytterne lærer at holde øje og passe på hinanden.

- Det er fint at overveje det, for det er potentielt en farlig sport, men hvis man melder sig ind i en god klub med styr på tingene, er træningerne meget sikre, og man lærer, hvordan man kører på cyklen og ligger rigtigt og har hinanden at støtte sig til, og det sikrer, at alle får en god tur, siger Ricky Larsen.

Ungdomstræner i LFCK Jesper Frimand afviser, at landevejscykling er farligere end andre sportsgrene.

- Nu har jeg været ungdomstræner i ni år, og vi har aldrig – efter mange tusind kilometer på landevejene – været udsat for et uheld, hvor en bil har været involveret, siger han.

Fokus på at få flere børn og unge i klubberne

Cykelsporten sætter nu alt ind på, at der også i fremtiden skal være unge, der får samme oplevelse som Ricky Larsen.

Det sker med Børnetour-arrangementer i 35 kommuner landet over, hvor der ventes op mod 5.000 deltagere, fortæller direktør i Danmarks Cykle Union, Martin Elleberg.

- Vi kan se, at vores aktiviteter har standset faldet, og vi skal nok også få vendt udviklingen, siger Martin Elleberg, der lover, at der også i fremtiden vil være medaljer til danskere ved verdensmesterskaberne i landevejscykling - både på herre- og damesiden.

Lørdag afholdes der desuden Tour de Storebælt, hvor 16.000 cyklister prøver kræfter med 2. etape af Tour de France, der kommer til Danmark i år. Etapen er 200 kilometer lang og strækker sig fra Roskilde til Nyborg.