Trafikordfører og tidligere transportminister: Stop ombygningen af Ringsted Station

Ombygningen af Ringsted Station ser ud til at blive dobbelt så dyr som først antaget

Banedanmark tog fejl, da de vurderede prisen for at ombygge Ringsted Station. Det bliver dobbelt så dyrt som først antaget. (Foto: Banedanmark © BaneDanmark)

Den billige løsning på togtrafikken gennem Ringsted, hvor man blot renoverer den eksisterende togstation, ser ud til at blive næsten lige så dyr som den dyre løsning, hvor man lægger nye skinner uden for byen.

Det skriver Ingeniøren, der fortæller, at budgettet er overskredet med mindst 290 millioner kroner til ombygningen af togstationen.

Så transportministeren må hive i bremsen og i stedet vælge den fremtidssikrede løsning, hvor togene kører øst om Ringsted.

Sådan lyder det fra Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen og tidligere transportminister Magnus Heunicke (S), efter det er kommet frem, at ombygningen af Ringsted station kommer til at koste dobbelt så meget som først antaget.

Magnus Heunicke (S) var transportminister, da Banedanmark fastslog, at en stor udfletning øst for Ringsted ville koste en milliard kroner. Det var derfor bedre at bygge Ringsted Station om for 440 millioner, lød rådet - men den ombygning ser nu ud til at blive næsten ligeså dyr som den østlige udfletning, hvor togene vil kunne køre hurtigere, der tidligere er blevet vurderet til at koste 1,2 millarder kroner.

Hvis beløbet næsten er det samme, vil en linjeføring, hvor togene kører uden om Ringsted være bedre, når Femernforbindelsen kommer om få år, mener tidligere transportminister Magnus Heunicke (S):

- Der er er ingen grund til at smide gode penge efter dårlige. Lad os nu få det lavet ordentligt fra start af, siger han.

Vil bede ministeren trække i bremsen

Magnus Heunicke bakker op om planen fra den lokale borgergruppe i Ringsted, der i årevis har kæmpet for at få togbanen til at køre øst om byen.

For hvis man ikke ændrer planen, så vil det betyde en større regning til skatteyderne. Sådan lyder det fra Thomas Albøg Olsen, tidligere sikkerhedschef i DSB og aktiv i borgergruppen:

- Om fire-fem år, når Femern-forbindelsen åbner, så bliver der brug for en udfletning ved Ringsted. Og så skal man op med yderligere en milliard af skatteydernes penge, siger Thomas Albøg Olsen.

Magnus Heunicke tager godt imod forslaget og vil nu gå til ministeren for at få ham til at genoverveje beslutningen om linjeføringen, inden arbejdet for alvor går i gang:

- Det er sket før i denne her sag, at borgergruppen har haft fat i noget. Så det synes jeg, vi er nødt til at få undersøgt, siger han.

DF: På tide med en genoplivning

Da Banedanmark i sin tid kom med anbefalinger til politikerne, så var et af argumenterne, at en østlig udfletning ville udskyde åbningen af jernbanestrækningen mellem København, Køge og Ringsted.

Men den er allerede udskudt, som det er nu, siger DF's trafikordfører Kim Christiansen:

- Og så kunne det måske være en idé at genoplive den østlige udfletning, siger Kim Christiansen.

Ombygningen af Ringsted Station forventes at være færdig i midten af 2020.

Banedanmark har ikke ønsket at stille op til interview.

Facebook
Twitter