Tværmotorvej vil skabe 1500 nye arbejdspladser

En ny kombineret motorvej og motortrafikvej på tværs af Sjælland vil skabe 1500 nye job, viser en netop offentliggjort analyse.

Der skal fart på pendlerne mellem Kalundborg og Rønnede. Derfor skal der bygges en ny motorvej på tværs af Sjælland, hvis det står til kommuner og virksomheder i Region Sjælland. Og det kan give 1500 nye arbejdspladser, viser en analyse. (Foto: Colourbox © Colourbox)

1500 nye arbejdspladser. Det vil være resultatet af en ny kombineret motorvej- og motortrafikvej, som binder Sjælland sammen fra Kalundborg i nord til Rønnede i syd.

Det viser helt nye beregninger, som analysefirmaet Grontmij har lavet for Komitéen for den Sjællandske Tværforbindelse, der arbejder for den nye tværmotorvej. I dag præsenteres analysens resultater for transportminister Magnus Heunicke (S).

- Tværmotorvejen er vigtig, hvis vi skal bevare de virksomheder, der allerede ligger i regionen. Derudover er det vigtigt at styrke udkantsdanmark, så vi de steder, hvor vi ikke har alt, kommer væsentligt tættere på hinanden, siger formanden for komitéen, Lars Jensen.

Farvel til 40 minutter

Tværmotorvejen er vigtig, hvis vi skal bevare de virksomheder, der allerede ligger i regionen.

Lars Jensen, formand

Turen fra Kalundborg mod Rønnede er i dag en almindelig landevej, hvor der især om morgenen og om eftermiddagen er trængsel på den smalle vej. Derfor vil en opgradering af forbindelsen både komme virksomheder og pendlere til gode, viser analysen.

- Hvis man tager turen hele vejen fra Kalundborg til Rønnede, så taler vi om en tidsmæssig besparelse på godt 40 minutter i forhold til i dag. Og det betyder faktisk rigtig meget for de fleste familier i en travl hverdag, siger Lars Jensen, der også er direktør for Royal Unibrew i Faxe.

Udover den tidsmæssige besparelse, så vil tværmotorvejen skabe 1500 nye job, ligesom den vil give lønindtægter for to milliarder kroner. Og det vil være en højest tiltrængt vækst, lyder det fra formanden for Region Sjælland, Jens Stenbæk (V).

Fordele ved tværmotorvejen
  • Tidsbesparelse i bil: 39,5 min. (Kalundborg-Rønnede)
  • Tidsbesparelse i lastbil: 25,5 min. (Kalundborg-Rønnede)
  • 1500 nye arbejdspladser svarer til tre gange Vestas tidligere vindmøllefabrik i Nakskov eller ti gange Harboes Bryggeri i Skælskør

Tabte arbejdspladser kan indhentes igen

- Hvis vi får 1500 nye job, som den her analyse viser, så kan vi indhente nogle af de tabte arbejdspladser. Dermed kan vores borgere få en mulighed for et job i nærheden, som kan øge deres indtægt, siger Jens Stenbæk.

Hvis transportministeren beslutter sig for at anlægge den nye motorvej, så skal han ikke regne med opbakning fra Enhedslisten. Henning Hyllested, der er partiets transportordfører, vil nemlig ikke have flere motorveje. Han vil hellere sende medarbejderne med bus og tog.

- Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor virksomhederne, der gerne vil pynte sig med grønne fjer, ikke taler om udbygning af den kollektive trafik. Jeg hører dem aldrig tale om den løsning, siger Henning Hyllested.

Samtlige kommuner står sammen om projektet

Alle 17 kommuner i Region Sjælland har dog stået sammen om den nye vejforbindelse. Samtlige borgmestre mener nemlig, at tværmotorvejen ville have højeste prioritet, hvis de selv skulle bestemme over infrastrukturen i deres egen region.

Derfor er formanden for komiteen, Lars Jensen, da heller ikke så bekymret for udfaldet af dagens møde med transportministeren. De første 350 millioner kroner er nemlig fundet til den nye motorvej. Nu mangler der "kun" mellem seks og syv milliarder kroner.

- Jeg tror Magnus Heunicke vil lytte til den vækst, der potentielt kan være i det her. Derudover skal vi have sikret og forankret regionen rundt om i landets vækstgenerator, som jo naturligt er hovedstaden. Så jeg tror, han vil være i lyttehumør, siger Lars Jensen, formand for Komitéen for den Sjællandske Tværforbindelse.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på sjaelland@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.