Undervandsdroner og lasermålinger på skemaet: Studerende skal uddannes på Femern-byggeplads

Et nyt videns- og læringscenter skal sikre, at forskere og studerende kan lære af danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt.

Inden længe vil studerende fra DTU, Roskilde Universitet og Zealand Erhvervsakademi være at finde på den store byggeplads i Rødbyhavn. (Foto: Claus bech © Ritzau Scanpix)

Et nyt videns- og læringscenter er i dag blevet indviet i Rødbyhavn.

Her kan studerende fra DTU, Roskilde Universitet og Zealand Erhvervsakademi øve sig i at bruge droner til at overvåge byggepladser, robotter til at gøre et byggeri mere bæredygtigt og lave matematiske udregninger på byggepladsen ved Femern-forbindelsen på Lolland.

Det skal fungere som en lille fremskudt universitetscampus ved den store byggeplads, hvor fremtidens ingeniører, byplanlæggere og bygningskonstruktører eksempelvis kan bruge tunnelbyggeriet som case for undervisningsprojekter.

For mens tusindvis af mennesker arbejder med at bygge vejforbindelsen mellem Lolland og det nordlige Tyskland, så giver hele byggeprocessen også mulighed for, at studerende og forskere kan lære af det gigantiske byggeri.

Det fortæller Stig Rømer Winther, der er direktør for Femern Belt Development, der sammen med blandt andet Erhvervshus Sjælland, Odense Robotics og en række uddannelsesinstitutioner står bag det nye center.

- Vi laver en mulighed, for at universitetsstuderende kan komme ned og gennemføre en del af deres studier på Sydlolland, og samtidig udarbejde projekter for virksomheder, der indgår i det her store infrastrukturprojekt.

Samtidig sikrer det nye læringscenter, at man kan holde fast i de erfaringer og den teknologiske viden, som det store byggeri giver, siger han:

- På Femern-projektet og den nye tunnelfabrik bliver der jo udviklet en masse ny viden, og vi vil gerne sikre, at den viden bliver forankret i danske virksomheder og danske hjerner og hænder. Så kan vi på længere sigt lave en eksportsucces ud af al den viden, der bliver akkumuleret.

Femernbyggeri som valgfag

Én af de studerende, der inden længe skal møde til undervisning på Nordeuropas største byggeplads, er Amalie Lund Koch, der læser til bygningskonstruktør på Zealand Erhvervsakademi i Næstved.

Amalie Lund Koch, der studerer til bygningskonstruktør, skal fremover have valgfaget "BIM-lab" i det nye videns- og læringscenter ved Femern-byggeriet. (Foto: Ann Smed Madsen © DR)

Hendes femte semester starter i dag med valgfaget 'BIM-lab', hvor hun skal lære at bruge digitale værktøjer som 3D-modeller, droneoptagelser og lasermålinger i byggeprojekter. Et fag, der fra i dag, vil foregå på Femern-byggepladsen.

Og Amalie Lund Koch er glad for, at undervisningen er rykket ud på den imponerende byggeplads.

- Det er fedt at komme ud og være tættere på de virksomheder, som vi skal arbejde sammen med senere, hvor vi blandt andet kommer til at lave nogle forskningsprojekter med dem. Så det er fedt at komme ud og være hands on i stedet for at sidde på skolebænken hele tiden.

Også Anders Overgaard Bjarklev, der er rektorDTU, er glad for nu at kunne sende studerende til Rødbyhavn for at arbejde sammen med virksomhederne på Femern-byggeriet.

- De kan bruge det, de har lært, og det de lærer undervejs, mens de laver deres afgangsprojekt. Og de kan se det komme i brug, nærmest mens de stadig studerer. Og så kan de forhåbentlig få en oplevelse af en super spændende arbejdsplads, hvor de måske får sig et job efterfølgende, siger han.

Amalie Lund Koch skal blandt andet arbejde med undervandsdroner ved byggeriet af Femern-tunnelen. (Foto: Freja Quick)

Velkommen på Lolland

Det er ikke kun de studerende, der får glæde af det nye videns- og læringscenter. Hele Lolland Kommune vil på sigt få gavn af samarbejdet mellem de universitetsstuderende og de lokale virksomheder, siger kommunens borgmester, Holger Schou Rasmussen (S).

- Virksomhederne har mulighed for at bygge bro over mod de her uddannelsespladser og være med til at skabe ny viden og nye teknologier til fremtidens byggerier.

Samtidig får virksomhederne bedre mulighed for at finde arbejdskraft til jobs i området, vurderer borgmesteren.

- Den nye viden kan jo eksporteres til udlandet, og det er noget, der giver arbejdspladser. Det kan vi se fra andre steder, hvor der ligger universiteter, siger han.

For bygningskonstruktørstuderende Amalie Lund Koch er det da heller ikke utænkeligt, at hun vil tage et job i området efter sin uddannelse.

- Jeg har faktisk tidligere arbejdet på Lolland, og jeg synes ikke, at man skal lade sig begrænse af placeringen af de her arbejdspladser, hvis man synes, at arbejdet er fedt, siger hun.

Op mod 1.300 studerende skal hvert år modtage undervisning på det nye videns- og læringscenter i Rødbyhavn.