Vikingerne kan stadig hente guld til Danmark

Vi skal være bedre til at sælge vores berygtede forfædre, vikingerne, til turisterne.

Der skal som her lidt mere tjubang over vikingeformidlingen, hvis turisterne skal indfinde sig. (Foto: Andreas Jeppesen © DR Østjylland)

Vikinge-sultne turister kan på langt sigt hælde flere milliarder kroner ekstra i statskassen, hvis ellers turistindustrien var bedre til at sælge den danske vikingefortid.Flere eksperter peger på, at vi kunne formidle vores fælles vikingefortid langt bedre. De roser samstemmende vikingeattraktioner som Trelleborg ved Slagelse, Vikingeskibsmuseet i Roskilde og Sagnlandet Lejre for tårnhøj kvalitet, men mener, at der mangler mere sammenhængskraft og power til at få udlandet til at få øje på os.

Byg en megaattraktionJens Friis Jensen, der er institutleder på RUC og har forsket i turisme, siger, at han godt kunne se en sjællandsk mega-vikinge-attraktion, som bliver lavet i et samarbejde med de eksisterende sjællandske vikingeattraktioner.- De små gør det relativt godt hver især, men når det er spredt, har man ikke den samlede kraft til at komme ud og markedsføre sig i udlandet og få turister til at rejse til Danmark, siger han til DR Sjælland.I Norge er der Vikinge-tivoli på vejI Norge er man netop nu ved at få finansieringen på plads til forlystelsespark-projektet "Asgård", der bliver den største forlystelsespark i landet og er bygget op over hele den nordiske vikingemytologi.Jens Friis Jensen kunne godt se noget lignende på dansk jord:- Så længe det ikke udkonkurrerer de eksisterende vikingeattraktioner, men i stedet understøtter dem, siger han.

Vikinger er blevet småkedeligeAnna Porse Nielsen, der er direktør for konsulentbureauet Manto, som rådgiver om kulturturisme og oplevelsesøkonomi, mener, at de eksisterende vikingeattraktioner med årerne er blevet bedre til at formidle fortællingen om vikingerne, men at der er masser plads til udvikling.- Jeg tror måske, vi er faldet i en grøft, hvor vi har gjort vikingerne så historisk korrekte, at de er blevet lidt småkedelige, siger Anne Porse Nielsen til DR Sjælland.- Man skal huske på, at det billede turisterne har, det er horn i hjelmen og deres  eventyr på verdenshavene.Anna Porse Nielsen fremhæver blandt andet det nye Trelleborg som et sted, hvor man har skabt mere liv i fortællingen om vikingerne.Flertallet forbinder vikinger med DanmarkVikinger er i øvrigt et stærkere brand for Danmark, end de fleste regner med.Da VisitDenmark for et par år siden spurgte udenlandske turister om, hvilke ting de forbandt med Danmark, var vikinger topscorer med hele otte ud af ti, der svarede, at de forbandt Danmark med de brave forfædre.

Facebook
Twitter