130 km/t giver flere dræbte på motorvejen

Hastighedsgrænsen på 130 km/t på motorvejen har ti års jubilæum. Men fartstigningen har givet flere ulykker

For ti år siden blev farten sat op fra 110 til 130 kilometer i timen på flere motorvejsstrækninger. Men det har ifølge Vejdirektoratet ført til flere trafikdræbte. (© Colourbox)

I dag er det ti år siden, at bilisterne på en række motorvejsstrækninger fik lov til at presse speedometeret op på 130 km/t.

Det har tilsyneladende gjort det farligere at køre på motorvejen. I hvert fald viser undersøgelser fra Vejdirektoratet, at der frem til 2008 var flere ulykker på de vejstrækninger, hvor speederen måtte trykkes i bund.

- Der er en meget tæt sammenhæng mellem hastighed og ulykker. Jo større hastighed, desto større risiko er der for en ulykke, siger Stig Hemdorff fra Havarikommissionen.

Farligere at køre 130 end 110

Overordnet set, er antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken faldet. Det gælder også på motorvejene. Men når man korrigerer for de ting, som generelt har fået antallet af ulykker til at falde, for eksempel bedre biler, så er der faktisk sket flere ulykker på 130-strækningerne. Det viser en undersøgelse, som serniorforsker på DTU Transport, Tove Hels, har lavet for Vejdirektoratet.

- Det er rigtigt, at antallet af dræbte og tilskadekomne er faldet, men det ville være faldet endnu mere, hvis ikke man havde hævet hastighedsgrænsen til 130 kmt. Man kan altså sige, at der er nogen, som er kommet til skade og er blevet dræbt, som ellers ikke ville være det, siger hun.  

Ifølge undersøgelsen er antallet af dræbte og tilskadekomne på de strækninger, hvor man må køre 130 kilometer i timen, reelt steget med 38 procent. Samtidig viser undersøgelsen, at antallet af ulykker på 110-strækningerne faldet med 40 procent. 

Dyr benzin presser farten ned

Ser man på, hvor hurtigt bilisterne kører på vejene, så har vi de dog lettet foden lidt fra speederen de senere år, fortæller Stig Hemdorff.

- En af teorierne er, at med de højere benzinpriser, så kører folk ikke helt så strækt som før. Vi ser at de højeste hastigheder falder, og det kan vi også aflæse i Vejdirektoratets hastighedsbarometer.

Der findes endnu ikke dokumentation for at antallet af trafikdræbte er bremset sammen med hastighederne. Men det er meget sandsynligt, ifølge Stig Hemdorff.

Statistiske modeller viser, at hæver man farten med en kilometer i timen, får man 10 procent flere personskader.

Facebook
Twitter