Ældre på el-cykler er oftere involveret i ulykker

Det er blandt andet de ældres høje fart, der overrasker de andre trafikanter.

Der er sket flere ulykker med ældre bag elcykel-styret de senere år. (© DR)

Det er ikke ufarligt at begive sig ud på de danske cykelstier med strøm i pedalerne.

De seneste år har der været en stigning i antallet af ulykker på elcykler, og det er især de ældre over 55 år, der kommer ud for ulykkerne.

Hvor der for tre år siden var seks ulykker med ældre bag elcykel-styret, var det tal sidste år oppe på 19, viser tal fra Vejdirektoratet.

Hos Rådet for Sikker Trafik opfordrer man derfor til, at man sætter sig mere ind i, hvad det vil sige at køre på en eldrevet cykel.

- Det er blevet mere populært at køre på dem, og derfor ser vi også flere ulykker. Det handler om at lære at køre rigtigt på el-cyklen, siger Pernille Ehlers, der er konsulent i Rådet for Sikker Trafik.

Farten overrasker

Ifølge Rådet for Sikker Trafik er det i sig selv ikke er farligt at køre på en el-cykel. Men de ældre skal være mere opmærksomme på deres fart. Det gælder blandt andet, når de sætter i gang efter at have holdt stille.

Andre trafikanter kan have svært ved at vurdere, hvor hurtigt el-cyklisterne kører, blandt andet fordi deres cykler ofte ligner de almindelige. Det kræver skærpet opmærksomhed, mener seniorkonsulent i Ældre Sagen, Søren Højer.

- De ældre skal opdrages til at tænke på, hvordan de opleves i trafikken, siger han.

Han mener også farten spiller en stor rolle:

- Det er vigtigt at sætte sig ind i, hvad andre tænker om én, siger Søren Højer.

El-cykel kurser på vej

For at forhindre flere ulykker, kræver det både mere information til trafikanterne og mere praktisk erfaring til de ældre, mener Søren Højer.

Derfor vil Ældre Sagen arrangere nye kurser til de ældre, så de kan få værktøjer til at gebærde sig mere sikkert på cykelstierne på el-cykler.

- Vi skal i gang med at etablere kurser i hele landet. Allerede i foråret vil der komme kurser til el-cyklisterne, siger Søren Højer.

Fælles ansvar i trafikken

Men der bliver allerede gjort meget for at oplyse om el-cykler, mener formanden for Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

Han henviser blandt andet til kampagner fra Cyklistforbundet og en løbende dialog med dem, der forhandler cyklerne. Men der kan også gøres mere, mener Cyklistforbundet.

- Vi har et fælles ansvar som trafikanter derude, for vi skal være opmærksomme på hinanden, siger Klaus Bondam.

Facebook
Twitter