Black Friday gør livet surt for små netbutikker

De mange udsalgsdage året rundt har vænnet forbrugerne til aldrig at betale fuld pris, og det presser de små netbutikker.

Black Friday er en fest for de store kæder, men for de mindre butikker ville man helst være foruden. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Januarudsalg, Singles Day, Cyber Monday, Kids Friday, Tech Friday og Black Friday.

Der er masser af udsalgsdage at vælge imellem som forbruger. Men selvom det kan virke som det rene slaraffenland for langt de fleste, så er det noget rigtig skidt for de små netbutikker.

- Med de tilbudspriser, mange butikker kører med, er det rigtig svært at drive en forretning, siger Anders Birkegaard fra Rødding, der ejer netbutikken Designklassikershop.dk.

Han bliver bakket op af Mia Grønning fra Sønderborg, der driver netbutikken Parcellet.dk. Hun tjener nemlig ikke ret meget på en dag som Black Friday, selvom ordrerne ruller ind.

- Det påvirker mig som lille virksomhed, når avancen på varerne ikke er tilstrækkelig. Det kan uden tvivl mærkes, siger hun.

Udfordringen for de små butikker ligger netop i, at de ikke kan lave ligeså gode aftaler med leverandørerne, som de store kæder kan. Det fortæller Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail.

- Som mindre butik har du ikke mulighed for at klemme nogen rabatter ud af dine leverandører. Så ender det med, at man må betale hele regningen selv, og det vil helt uundgåeligt betyde, at mindre butikker må lukke ned, fordi de ikke kan klare sig, siger han.

Hvis bare man kunne være fri

Det er heller ikke med hverken Mia Grønnings eller Anders Birkegaards gode vilje, at de rider med på Black Friday-bølgen.

- Jeg har følt mig nødsaget til at hoppe med på Black Friday, fordi mine kunder er blevet så bevidste og vante til, at der er Black Friday i november. Jeg har simpelthen kunnet mærke det i ugerne op til, at folk holder igen med at købe, siger Mia Grønning.

Anders Birkegaard prøvede at holde sig væk sidste år, men måtte i år sande, at det ikke er holdbart.

- Jeg var ikke med på Black Friday sidste år, men jeg er gået med i år. Hvis jeg ikke går med, så mister jeg simpelthen markedsandele, og så må jeg leve med, at jeg mister en masse fortjeneste på mine varer. Jeg synes slet ikke, man burde være med på Black Friday, men det er nødvendigt, siger han.

Ifølge en undersøgelse som YouGov har lavet for Nordea, så planlægger halvdelen af de voksne danskere at handle på Black Friday i dag. Det samlede beløb ventes at blive 2,04 milliarder kroner, som i så fald ville være det højeste beløb på Black Friday i Danmark nogensinde.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på syd@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.