Byskilte sidder for lavt: Nye krav koster millioner af skattekroner

Byskilte skal fra august sidde på en stålpæl mindst halvanden meter over jorden.

Når man kommer til den sønderjyske landsby Fjelstrup uden for Haderslev har man i mere end 25 år mødt byporten her. Den betyder meget for den lille landsby, og derfor er beboerne kede af, hvis byskiltet nu skal pilles ned for at opfylde nye krav. (Foto: Peter Halkjær DR Syd)

I de her år bruges der millioner af kroner i kommunerne på at udskifte byskilte, så de hænger lidt højere.

En ti år gammel bekendtgørelse kræver nemlig, at byskilte inden august i år monteres på en stålstander mindst halvanden meter over jorden.

Flere steder går det ud over landsbyers byporte, hvor byskiltet hænger for lavt på et murværk eller en trækonstruktion - her skal skiltet pilles ned og sættes på en højere stålstander.

- Det er hul i hovedet og spild af penge. Vi vil protestere voldsomt imod det.

Sådan lyder det fra Svend Christensen, der er formand for Lokalrådet i Fjelstrup, der ligger ved Haderslev. Her sidder byskiltet i én meters højde på en muret og hvidkalket byport. Men fra 1. august er det altså ikke længere en godkendt placering.

Her kan du høre, hvad Svend Christensen mener om kravet.

I den lille landsby Blans mellem Aabenraa og Sønderborg er byporten, der var lavet af træ, for nyligt blevet fjernet og erstattet af et almindeligt byskilt på en høj stålpæl.

Her er landsbyen også uforstående overfor kravet og ærgerlige over, at man ikke kunne bevare byporten.

- Det er noget pjat. Man mister charmen ved at komme ind i en lille landsby, lyder det fra Eva Hinrichsen, der er formand for Blans Landsbylaug.

Her kan du se, hvordan indgangen til landsbyen Blans så ud før og efter byporten blev pillet ned. (Foto: (privatfoto) © (Privatfoto) / Foto: (privatfoto) © (Privatfoto))

Har kostet Varde Kommune knap en halv million

I Varde Kommune er 220 byskilte udskiftet de seneste år. Kommunen anslår, at det har kostet knap en halv million kroner. Det er ikke noget formanden for Teknik- og Miljøudvalget i Varde Kommune, Preben Friis-Hauge (V), er stolt over.

- Det skriger jo til himlen, at man skal bruge så mange penge på at sætte skiltene op i halvanden meters højde. Jeg synes, at det er mange penge at bruge, når jeg har svært ved at se, hvad formålet er, siger han.

Også i Nordenskov mellem Varde og Grindsted er man kede af, hvis byskiltet ikke længere må sidde på landsbyens byport. - Det er med til, at man føler sig velkommen, når man kører inde i byen. Og det er vores særpræg, siger næstformand i Nordenskov Borgerforening, Rasmus Haun Hansen (th.). Formand for Teknik- og Miljøudvalget i Varde Kommune, venstremanden Preben Friis-Hauge (tv.), mener, at det er spild af ressourcer, som kunne være brugt til meget andet godt, at kommunen skal udskifte hundredvis af byskilte, fordi de ikke lever op til nye krav. (Foto: Claus Andersen - DR Syd)

Risiko for at græs skjuler lave skilte

Vejdirektoratet oplyser i et skriftligt svar til DR Nyheder, at skiltene skal sidde halvanden meter over jorden, så alle bilister er klar over, at de kører ind i en byzone og dermed tilpasser hastigheden.

- Hvis skiltet hænger for lavt, er der risiko for, at trafikanterne ikke ser det. Lavthængende tavler kan hurtigt blive skjult af eksempelvis græs, skriver chef for Vejdirektoratets afdeling for planlægning og miljø, Karsten Kirk.

Men den forklaring giver Preben Friis-Hauge ikke meget for.

- Jeg synes, det er en dårlig bekendtgørelse, og jeg synes slet ikke beslutningen er veldokumenteret. Jeg har endnu til gode at se byskilte, der er overbegroet med græs. Det kan ikke være et problem mange steder, siger han.

Også Svend Christensen fra Fjelstrup Lokalråd, mener Vejdirektoratets forklaring lyder helt tåbelig.

- Når man passerer en byport, er det jo en klar indikator på, at man kører ind i en by. Så jeg har svært ved at forstå, at det skulle være bedre at få skiltet en halv meter højere op.

Men én ting er sikkert. Den hvide byport, man møder, når man kommer til Fjelstrup, forsvinder ikke. Lokalrådet håber, at de kan få dispensation, så skiltet alligevel kan blive siddende på byporten, hvis man bygger byporten højere.

Minister vil se på dispensationsmulighed

Transportminister Benny Engelbrecht fra Socialdemokratiet bakker op om reglen om, at byskilte skal være hævet halvanden meter over jorden.

- Det giver god mening, at det skal være synligt, når man kører ind i en by, så der ikke er tvivl om, at hastighedsgrænsen er 50 km i timen, siger han til DR Nyheder.

Men transportministeren forstår godt, at landsbyboerne undrer sig over, at de byporte, der faktisk tydeligt markerer, at man kører ind i en by, selvom skiltet hænger lidt for lavt, ikke ikke er undtaget for reglen.

Så efter DR Nyheders henvendelse vil han nu se på, om der kan laves en dispensationsmulighed, så landsbyer med særlige byporte kan få lov til at beholde deres byport.

- Det er lidt underligt, at der slet ikke er undtagelser. Derfor vil jeg også se på, om der er mulighed for at lave en dispensation, siger Benny Engelbrecht til DR Nyheder.

FacebookTwitter