Danske tøjvirksomheder storsælger til udlandet

Succesen skyldes blandt andet et øget fokus på eksport, lyder det fra Dansk Mode & Textil.

Eksport af mode er en kæmpe forretning i Danmark. Arkivfoto: Copenhagen Fashion Week 2014. Designers Nest. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix)

De seneste år er dansk tøj blevet mere og mere populært i udlandet.

Siden 2007 er eksporten steget med 31 procent til lande i EU. Samlet set købte EU-landene dansk tøj for 23 milliarder kroner sidste år. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Alene til Tyskland er salget steget med 74 procent siden 2007. Sidste år købte vores nabo mod syd tøj for 8,1 milliarder kroner.

Succesen skyldes blandt andet et øget fokus på eksporten, vurderer Michael Hillmose, der er eksportchef i branche- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Mode & Textil.

Han fortæller, at det har været nødvendigt at vende blikket mod udlandet, fordi salget på det danske marked er stagneret.

- Når danskerne ikke vil købe, så må man jo sælge tøjet til nogle andre. Det tvinger virksomhederne til at tænke internationalt, siger han.

Derudover mener Michael Hillmose, at de danske virksomheder lykkedes i udlandet, fordi de har en god forståelse for at lave god kvalitet til prisen.

I det syd- og sønderjyske har flere tøjvirksomheder også skabt markant vækst. For eksempel viser det senest offentliggjorte regnskab fra Soya Concept i Sønderborg et årsresultat på 77 millioner kroner. Det er en fordobling på fire år.

I samme periode har F. Engel i Haderslev også fordoblet sit tocifrede millionoverskud.

Dansk Mode & Textil forventer fortsat vækst i salget af tøj til udlandet de kommende år.