Den grønne mælkekasse får helt ny farve

Mælkekasserne fra Arla bliver i fremtiden sorte i stedet for grønne for at gøre dem mere CO2-neutrale.

De kasser har 30 år på bagen. Nu udskiftes de med en sort variant.

Puch Maxi og den grønne mælkekasse har hørt sammen i årevis.

Den blev for alvor kendt, da Polle fra Snave i starten af det nye årtusinde ”kørte” ind i danskernes stuer på sin Puch med den ikoniske kasse bagpå for at sælge mobiler for Sonofon.

Polle fra Snave blev spillet af Jens Andersen i Sonofons succesfulde tv-reklamer. (© FilmPeople)

I den lokale knallertklub Æ Vildsvin ved Vojens har de også haft stor glæde af den grønne kasse.

- Der kan være en benzindunk, værktøj, hue og handsker og et par solbriller. Man kan have alting nede i den kasse, siger formanden Jesper Sørensen.

Men godt 30 år efter de første grønne kasser røg afsted i mælkebilerne, skifter de nu farve til sort.

Alt sammen fordi Arla, der står bag kasserne, vil være mere grønne.

- De sorte er lavet af 100 procent genanvendt plastik. Vi gør det som et led i at nå vores mål med at være klimaneutrale i 2050, siger Anne Kjeldsen, der er kategoridirektør for mælk i Arla.

300.000 kasser forsvinder om året

De grønne mælkekasser har alle dage været et hit. Hvert år mister Arla også cirka 300.000 kasser, som skal erstattes af nye.

Ved at lave mælkekasserne i ren genbrugsplast mindsker Arla CO2 udledningen med 30 procent per kasse.

- Vi har faktisk forsøgt at lave kasserne grønne, men det har ikke været muligt for os at få nok genanvendt plast til, at kasserne kunne bevare den grønne farve. Så nu går vi med sort, forklarer Anne Kjeldesen.

Vildsvinene er vilde med den nye farve

Ude på knallerten ved Vojens er de klar til lægge det grønne klenodie på hylden og erstatte den med det nye sort.

- Den nye kasse passer perfekt bag på en Puch. Den sorte passer meget bedre til, siger Carsten Lund, der er medlem i Æ Vildsvin.

Han hilser samtidig Arlas nye grønne initiativ velkommen - også selvom det betyder, at den sidste af de ikoniske kasser har forladt produktionsbåndet.

- Jeg synes, det er et rigtig godt tiltag. Vi skal gøre, hvad vi kan for miljøet. Vi behøver ikke tænke så meget over det for os selv, men vi skal tænke på vores børnebørn, og hvad der kommer i fremtiden.

Et ikonisk syn, som snart kan være fortid.