Ekspert: Dyreaktivister vil bruge nettet endnu mere til at føre sig frem

Forsker mener, at det bliver endnu mere udbredt, at dyreaktivister bruger nettet. Synlighed og rekruttering er formålet.

Det vil blive endnu mere udbredt, at dyreaktivister vil lægge billeder af deres aktioner ud på nettet. (Billedet her er fra en tidligere aktion, hvor mink blev sluppet fri). (© DR Syd)

Fremover bliver det endnu mere udbredt, at dyreaktivister bruger nettet til at vise deres handlinger frem - for eksempel med billeder.

Dyreaktivister fra hele verden bruger nemlig internettet, når de skal promovere deres handlinger og dele erfaringer med andre, der deler deres politiske synspunkter

Det er blandt andet sket ved de to seneste tilfælde af hærværk, der er blevet begået mod en minkfarm i Ølgod i Sydvestjylland.

Nem måde at begå sig politisk på

På hjemmesiden Bite Back Magazine har bagmændende bag hærværket lagt opdateringer ud med detaljerede billeder af løsslupne mink og de skader, de har forvoldt.

Derudover kan man på hjemmesiden se, hvordan aktionen bliver skamrost og hyldet.

Det vil vi se mere af fremover, siger Chris Holmsted Larsen, der blandt andet forsker i politisk ekstremisme på Roskilde Universitetscenter (RUC).

- Det er fordi, det er en omkostningsfri og nem måde at begå sig politisk på. For dem, der bruger nettet, er der god logik i at anspore andre - for eksempel unge mennesker - til at begå denne type handlinger, siger Chris Holmsted Larsen.

Pres lægges på pelsindustrien

Han siger, at internettet er et medie, der er skræddersyet til at blive brugt af ekstreme grupper.

- Vi er alle glade for nettet, fordi det gør det muligt at indgå dialog med hinanden, men det har også den skyggeside i forhold til ekstreme holdninger, som også har lettere ved at sprede sig, fortæller Chris Holmsted Larsen.

Når det handler om dyreaktivister, der bruger nettet, så er det for at lægge et politisk pres.

- Når de lægger billeder online af hærværksaktioner fra minkfarme med mere, så gør de det typisk, fordi de vil sende et politisk signal. Og derigennem få et resultat ved at lægge et pres på pelsindustrien, fortæller han.

Trækker nye aktivister til

Internettet har også den tiltrækkende effekt, at det lokker nye aktivister til.

- Den anden del af det er, at de her grupper også skal have nye aktivister. Der virker nettet som en form for propaganda, forklarer forskeren.

Han vurderer herudover, at synligheden er en slags konkurrenceparameter,

- Det er for at anspore hinanden til at blive ved. Og der er givetvis også et konkurrenceelement i det. Hvem kan opnå flest synlige resultater, fortæller han.