Ekspert: Reklamer vil have os til at grine af dialekter

Men det er ikke altid tilfældet, mener Ulrik Michelsen, der har brugt en sønderjysk hipster i en ny reklame.

Suzuki har brugt sønderjysk i en ny reklamefilm. (Foto: screendump)

Når der bliver skruet op for det vestjyske, sønderjyske eller fynske i reklamefilm, så er det for at få et smil frem hos folk.

Det vurderer Malene Monka, der er dialektforsker på Københavns Universitet.

Og det er ikke noget nyt, at dialekter bliver brugt i komiske sammenhænge, siger hun:

- For eksempel brugte Holberg sjællandsk for at få folk til at grine. Det virker komisk for den gruppe, der ikke taler dialekten, siger hun.

Men dialekter bliver brugt af flere grunde i dag. Det mener Ulrik Michelsen, der arbejder på reklamebureauet Hjaltelin Stahl.

Han er manden bag en reklame for Suzuki, hvor en hipster henter sin kæreste i en ny bil – med anhængertræk.

På syngende sønderjysk forklarer han hende, at den er rigtig god at have, når de skal ned over grænsen og handle slik og øl.

Selvom det kan få folk til at trække på smilebåndet, så er det ikke den primære hensigt med brugen af sønderjysk, siger Ulrik Michelsen.

- Lige netop den her reklame er lavet i ægte kærlighed til sproget, siger han.

Ulrik Michelsen er selv fra Sønderjylland og har en klar fornemmelse af, at det er blevet mere moderne at slå over i en dialekt.

- Man er blevet mere stolte over dialekter. De sønderjyder, jeg kender, slår gerne over, når vi møder hinanden. Det skete ikke for 10 år siden, siger han.

Facebook
Twitter