Ekspert: Støtte til idrætstalenter er ikke branding

Det kræver mere end penge, når en kommune vil brandes på idrætstalenter, siger en ekspert.

Trine Nebel er retoriker og ekspert i omdømme. (Foto: trinenebel.dk)

Man brander ikke en kommune ved at give kommunal støtte til sportsfolk. Sådan lyder meldingen fra retoriker med speciale i omdømme Trine Nebel.

Mange kommuner bruger millioner på at støtte idrætstalenter. For eksempel bruger Aabenraa Kommune i alt 1,3 millioner kroner på de sportslige talenter. Det sker for at brande kommunen lyder det. Men den holder ikke, mener Tine Nebel.

- Der kan være alle mulige gode grunde til at kaste penge efter de unge mennesker, men det bliver bare ikke kommunebranding af det, siger hun.

Det er bare en post på budgettet

Trine Nebel siger, at hvis sportsfolkene som brand ikke indgår i en større helhedsplan i kommunen, og hvis det ikke kommer til udtryk i alt, hvad kommunen foretager sig, så har det ganske enkelt ingen effekt.

Kommunen er nødt til at sikre sig, at alle der er i kontakt med kommunen får en opfattelse af, at det er her man skal søge hen, hvis man har sportsdrømme, mener hun.

- Først der kan man tale om, at det har en brandværdi. Indtil da er det bare en post på kommunens budget, siger Trine Nebel, der også selv har otte års erfaring som kommunalpolitiker.

Borgmesteren tror på brandingeffekt

Men Aabenraas borgmester, Thomas Andresen fra Venstre, mener stadig, at pengene er godt givet ud.

- En kommune i bevægelse indgår i vores vækststrategi. Vi har også vores bjergmarathon, så derfor falder det at give penge til elitesport fuldt ind i den samlede strategi for kommunen, siger han.

Facebook
Twitter