Emma er klar til hjernefitness: Vi mangler ofte energi

Trætte gymnasieelever skal hjælpes med hjernetræning. Flere gymnasier sætter næste år hjernefitness på skoleskemaet.

- Jeg hører sjældent nogen sige, at de har overskud. Nærmest aldrig, siger Emma Aaskov fra Tønder Gymnasium.

Trætte og uoplagte elever er bestemt ikke et særsyn på danske gymnasier. Mange unge slås med stress, lavt selvværd og dårlig nattesøvn, og det kan gøre det svært at koncentrere sig i timerne.

Derfor sætter en række gymnasier ind med et nyt projekt: Hjernefitness.

Hjernetræning en gang om ugen skal styrke energien og hjælpe de trætte elever med at blive bedre til at huske og koncentrere sig i længere tid.

Det lyder fornuftigt, mener Emma Aaskov, som går på HF på Tønder Gymnasium.

- Det er sjældent, jeg hører nogen sige, at de har meget overskud. Det sker nærmest aldrig, siger Emma Aaskov, som er næstformand for elevrådet på gymnasiet.

- Både mine klassekammerater og jeg er ofte uoplagte i timerne. Energien kan være meget lav, og mange mangler fokus og får ikke optimalt udbytte af undervisningen, siger hun.

Det er baggrunden for, at 65 lærere på Tønder Gymnasium i dag tager på hjernetræningskursus. De skal lære at give eleverne funktionel hjernetræning.

Fra begyndelsen af næste år kommer hjernefitness på skemaet i en time om ugen, og det skal hjælpe de unge med at få mere energi og fokus i hverdagen. Nutidens gymnasieelever har nemlig mange bolde i luften og er ofte stressede, erkender Emma Aaskov.

- Når jeg kommer sent hjem fra skole, har jeg lektier og skoleting i hovedet. Mange har også studiejob og fritidsaktiviteter. Så er det, at man kan kommer sent i seng, fordi man gerne vil have styr på det hele, siger hun.

I alt er 18 skoler med i projektet, som hedder "Ung hjerne". Hjernetræningen kan bestå af eksempelvis boldspil, gymnastik, hovedbrud, regelspil, samarbejde og teambuilding.

Facebook
Twitter