Færdigretter bliver revet ned fra hylderne

Dansk Supermarkeds butikker oplever en markant stigning i salget af færdigretter.

De hurtige færdigretter vinder indpas på de danske middagsborde. (Arkivfoto) (© Colourbox)

Hvis du skal have en frysepizza eller suppe fra karton i aften, så er du langt fra den eneste.

Ifølge Dansk Supermarked vælger mange af os i stigende grad de nemme løsninger, når der skal aftensmad på bordet.

I Dansk Supermarked har man i år blandt andet solgt 10-15 procent flere af de såkaldte convenience-produkter, end man gjorde sidste år, og mellem tre og syv procent flere frysepizzaer og frikadeller.

Køber mere tid

De nemme og hurtige mad-løsninger vokser i popularitet, fordi vi gerne vil have mere tid i hverdagen, fortæller Søren Askegaard, der er professor ved Institut for Marketing & Management på Syddansk Universitet:

"Hvis kvaliteten bliver god nok, så kan det måske også få flere børnefamilier med"

Søren Askegaard, professor ved Institut for Marketing & management på Syddansk Universitet.

- Det, at kunne få tid til en ekstra tur i fitnesscentret eller se en tegnefilm med de små, er jo også godt brugt tid. Men for mange kan det være svært at nå, hvis man skal skrælle kartoflerne og tilberede stegen fra bunden, siger han.

Han vurderer ikke, at stigningen skal ses som et udtryk for, at vi er blevet mere ligeglade med, hvad vi spiser. For det stigende salg skyldes i høj grad også, at kvaliteten og udbuddet af færdigretter er blevet bedre, forklarer han.

Potentiale hos børnefamilier

Og potentialet i branchen er ikke nået endnu:

- Hvis kvaliteten bliver god nok, så kan det måske også få flere børnefamilier med, siger Søren Askegaard.

Convenience-produkter i Dansk Supermarked er for eksempel færdigretter som lasagne, chili con carne og smurte sandwiches.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på syd@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.